SE BILDEN

- Joakim K E Johansson -

SE BILDEN: Är det omodernt att föredra den klassiska stilen?

Nästan alltid när jag hittar bilder som jag verkligen gillar tillhör de den klassiska skolan. Med det menar jag bilder tagna i den anda som uppstod under dokumentärfotografins storhetstid från ungefär 1930-talet och några årtionden framåt.

Ibland blir jag lite bekymrad över mig själv eftersom jag har så förbaskat svårt att finna inspiration i mycket av det som anses vara modernt just nu. Antingen är det för mycket yta över det hela, eller också handlar det mest om att plockas lätta bildmässiga poänger. Jag saknar ofta den riktiga genuiniteten.

Ibland funderar jag seriöst på om det helt enkelt är så att den tidens fotografer faktiskt var mycket bättre. Eller om det är jag som drivs av någon slags nostalgisk och romantisk syn på det hela. Det kan mycket väl vara det sistnämnda.

Oavsett vad så är det lika bra att bara gilla läget. Jag föredrar den klassiska stilen även om den kan verka omodern i vissa lägen. Stay true to yourself, som det heter. Håll dig till det du gillar och tycker om, då blir det i regel som bäst.  

Inlagt 2013-04-13 19:15 | Läst 8530 ggr. | Permalink
Med den moderna digitala tekniken har fotografin formligen exploderat. Som en framrusande zunami sväller den över alla gränser. Är det bra att alla kan ägna sig åt fotografi? Högst tveksamt. I alla händelser så kan aldrig kvantitet konkurrera med kvalitet. Äldre fotografi har sina poänger. Den bygger ofta på eftertänksamhet och insikter.
Svar från Joakim K E Johansson 2013-04-13 20:37
Kan väl både hålla med och inte hålla med. Ju fler som fotograferar, desto fler som kan bli duktiga. Men jag förstår vad du menar - det mediokra har en tendens att ta över i bildflödet.
Alla behöver inte spela modern popmusik. :)
Svar från Joakim K E Johansson 2013-04-13 20:38
Jag föredrar klassisk musik ;-)
Omodernt?
Nonsens!
Instagram är fortfarande hur inne som helst ;)
Svar från Joakim K E Johansson 2013-04-13 20:38
Det tänkte jag inte på ;-)
Relationer mellan människor och människor som gör något har alltid varit intressant, och jag tror det står sig, för människor är mest intresserade av människor. W Eugene Smith och Sune Jonsson blir knappast omoderna, eller?

Nuförtiden tror jag att det tas för lite bilder på människor som arbetar. Vad tror ni? Det tas oändligt mycket bilder på glassig fritid. Men är alla för pressade på jobbet för att hinna plåta?

Förresten är skuggorna för svarta på din bild. Men det är en go´ bild på människor som arbetar.
Svar från Joakim K E Johansson 2013-04-15 09:37
Håller med dig verkligen, var är de jobbande människorna? Jag ser embryot till ett nytt projekt.
Några gillar dina bilder andra gillar någon annan stil, någon gillar klassisk dans någon gillar annan precis som vi gillar olika musik.
Jag tror att det är bra att det finna olika bildspråk så kan var och en välja vad den vill se.
Likaså kan var och en skriva på en blogg om den orkar det.
Gun-Inger
Svar från Joakim K E Johansson 2013-04-15 09:32
Ja, så är det väl :-)

Tack för din kommentar.
Jag tycker jag tog bättre gatubilder för trettio år sen jämfört med nu och bilder från fjärran platser blir bättre än de från hemmaplan. Här har jag samlat lite internationella gatubilder som har nåra år på nacken. Det var roligare f¨örr.
http://www.fotokonst.net/html/internationella.html
Svar från Joakim K E Johansson 2013-04-15 09:32
Flera härliga klassiska bilder där Björn.
Jag kan känna likadant som Du. Jag gillar också det klassiska bildspråket och blir förvånat över vad visas på fotoutställningar. Men så är det också så att jag inte själv har någon framgång på fototävlingar nuförtiden, och så vill jag inte anpassa mig heller :-)
Däremot gillar jag den digitala tekniken, men så gillar jag också svartvita bilder på analog film.
I det sammanhanget måste jag tänka på kompositören Johannes Brahms. Han ansågs på sin tid som omodern och som bakåtsträvare i jämförelse med Wagner, Mahler och Debussy.
Idag värderas han högt. Han hade ingen jämförelsevis stor produktion, men alla hans verk har högsta kvalitet, vilket man inte kan säga om andra kända kompositörer.
Kan det vara en tröst?
Svar från Joakim K E Johansson 2013-04-15 09:33
Jag ska tänka på Johannes Brahms när det blir för jobbigt ;-)
Kan det vara så att man inte kan få till den klassiska stilen pga att allt är förändrat och då är inte nu? Kanske hjälper det inte att använda klassiska metoder för att bilderna blir inte likadana, fastän metoder och verktyg kanske är från den klassiska tiden?

Kanske blir dina bilder en klassisk stil när fotografer ser dina bilder om ca 80 år? :-)
Svar från Joakim K E Johansson 2013-04-15 09:35
Så kanske det är, fast jag tycker nog tvärtom litegrann. Egentligen har verkligheten förändrats väldigt lite. Vi gör i stort samma saker i de offentliga rummen nu som på 50-talet.
Finns det någon statistik på hur många som äger en digitalkamera systemkamera eller en kompaktkamera undantaget smartphone vilken idag är var mans egendom, jämfört med för skall vi säga 40 år sedan. Är det verkligen så många fler som idag fotograferar seriöst aktivt då menar jag seriöst än för tex 40 år sedan. Trenden har vi ju upplevt förr med tex Kodak Instamatic kameran och även med engångskamerorna. Kanske vi bara upplever det som en explosion tack vare internet vilket gjort allt mer lättillgängligt. För hade vi album där vi satte våra fotografier och oftast visade för en begränsad skara människor. Själv älskar jag den klassiska fotografin men har eller inget emot förändringar. Tror inte eller människan förändrats så mycket under min egen levnad antigen är man såld på fotografi eller så klingar intresset av efter tid, nyhetens behag så att säga. "En fundering".
Svar från Joakim K E Johansson 2013-04-15 09:36
Ja, förmodligen beror det mycket på internet som du säger. Bilderna blir ju offentliga på ett helt annat sätt numera – på gott och ont :-)
Intressanta tankar och bilder, Joakim. Jag känner igen mig i den där beskrivningen. Kan ju att ha att göra med vad för typ av fotografi man är "uppväxt" med, kanske? Min fotolärare, då jag började fota, visade mycket klassiska bilder för oss elever, och han var själv klassisk i sin egen fotografi. Så kanske därför som jag alltid gillat detn klassiska fotografin bäst. Sen är det alltid kul när det kommer nåt nytt, som bryter lite, såsom Trent Parke, Martin Parr osv. Men de har ju också rötterna i det klassisk, så det finns nog nåt man känner igen i deras fotografi.
Svar från Joakim K E Johansson 2013-04-15 09:39
Ju mer jag tänker på det, ju mer känns det som att den klassiska stilen faktiskt är mera hållbar över tid. Trender kommer och går (sneda horisonter, och så vidare), men en genomarbetad och bra klassisk bild består :-)
Hej, intressanta tankar! Man får dock inte glömma bort att så gott som alla gamla bilder man ser på nätet, i fototidningar och i böcker är grymma bilder. Alla sämre bilder har ju sollats bort och kvar för oss att beskåda är ju top of the top bilderna. På detta så finns ju självklart nostalgikänslan som förmodligen höjer upplvelesen av bilden än mer. Det finns ju självklart massor av riktigt bra gatu bilder från 2000 talet med, men de drunknar ofta i den otroliga bildström som väller över oss hela tiden. Kollar man på några av de internationella gatufoto sidorna så kan man hitta riktiga guldkorn (finns även här på fotosidan) som säkert kommer att "leva vidare" länge in i framtiden och räknas som klassiska :-)
Ha det gott
/Johan
Svar från Joakim K E Johansson 2013-04-18 20:10
Så kan det säkert vara Johan, alltså att de bästa bilderna liksom vaskas fram över tid. Och visst finns det moderna fotografer som är riktigt duktiga. Tveklöst är det så.

Tack för din kommentar.



(Visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?

Lägg till

Tidigare blogginlägg

Länklista