SE BILDEN
SE BILDEN: Konsten att lära av konsten
I veckan var jag på Fotografiska och spanade in Henri Cartier-Bresson. Jag tänker inte recensera utställningen för det har andra redan gjort så bra. Det enda jag kan säga är att det kanske var väl många bilder att ta in på en och samma gång, vilket i och för sig inte behöver vara negativt. Snarare är det en utställning att återkomma till.
Det jag istället tänkte skriva om är detta med hur vi fotografer har en hel del att lära av den klassiska konsten. Inte minst HCB är ju känd för att han som ung gick i konstskola. Något som också syns tydligt i hans bilder hur de är uppbyggda, hur han jobbade med linjer, kontraster och så vidare.
Detta betyder inte att Bressons sätt är det enda rätta eller att man inte kan hitta andra vägar till bra bilder. Men det finns ändå skäl till varför det existerar ett antal förhållningssätt inom konsten som funnits ända sedan människan började karva ner grottmålningar och som fortfarande lärs ut på konstutbildningar idag. De funkar!
På utställningen fanns ett antal bilder på Henri Cartier-Bresson själv som var kul att se.
Varför de fungerar beror i allra högsta grad på hur våra hjärnor är uppbyggda. Precis som när det kommer till smaker finns det sådant vi instinktivt reagerar på när utsätts för det. Visuella element som underlättar för våra medvetanden att läsa av och tolka det våra ögon tar in. Sedan finns det såklart skillnader som beror på kultur och så vidare.
Att lära sig åtminstone de mest grundläggande byggstenarna tror jag de allra flesta fotografer skulle tjäna väldigt mycket på. Samtidigt märker jag att det finns en rädsla inför detta. En rädsla för att bli allt för stel, fyrkantig, gammalmodig, och så vidare. Personligen tror jag att den rädslan är helt obefogad.
Själv följer jag Adams blogg ( http://www.adammarelliphoto.com ), som ofta innehåller den här typen av mer bildinriktade inslag och inte så mycket teknik. Den uppdateras inte så väldigt ofta, men det är värt besväret att söka bakåt bland tidigare inlägg om man är ny läsare där.
Ja, Adam Marellis blogg innehöll många riktigt bra poster. Jag satt i flera timmar och läste under söndagen och lär garanterat återkomma till flera av texterna. Väldigt mycket nyttigt.
Tack för tipset! Har bara sett de första 10 min av filmen, den verkar intressant. Håller med dig att de kan vara bra att lära sig de mest grundläggande byggstenarna. Jag menar, det är en självklarhet för målare att de lär sig dem, då borde det vara lika självklart för en fotograf. Visst kan man vara orolig för att det kan bli kantigt, stelt osv. Men det beror ju på hur man tar till sig infon, och hur man använder den.
Sen är det ju inte bara Bresson som använder och talar om dessa förhållningssätt. Även Strömholm gjorde det. Och det finns säkert mer moderna fotografer också. Jag tycker det blir roligare att fota, och roligare att titta på bilder, när man känner till såna här "regler" att förhålla sig till. Det betyder ju inte att man ska följa dem till punkt och pricka. Och kanske inte ens tänka på dem i själva fotoögonblicket. A P har väl sagt nåt sånt, att man inte ska tänka alls vid själva fotoögonblicket, tänka får man göra efteråt. Men man har ju ändå nytta av dessa "regler". De finns där hela tiden, redan från då man går och "letar" motiv att fota.
Men visst, jag har förhoppningsvis fel på den punkten. Oavsett vad är det så tydligt hur ytligt vi gör många saker. Vi tror att vi kan uppfinna något mycket bättre utan att behöva lära oss grunderna. Men istället återuppfinner vi bara hjulet om och om igen.
Synd att jag sett många av HCB:s bilder för många gånger och blivit lite avtrubbad. Tänk om jag kunde få se dom med nya ögon.
Mats Lindfors
http://matslindfors.blogspot.se/