SE BILDEN
SE BILDEN: Så får du ditt analoga fotograferande att funka
Fler och fler fotograferar återigen analogt, det är nog ingen överdrift att påstå. För en del handlar det om en återgång till en välbekant teknik, för andra är det något nytt och obeprövat vilket inte minst märks i de diskussioner som uppstår i kölvattnen av detta ökande intresse.
Framförallt är det den sistnämnda gruppen som stöter på vissa problem. För oerfarna som är inkörda på den digitala tekniken är fallgroparna många. Inte minst hör man ofta talas om nyblivna analogfotografer som sitter och pustar framför gigantiska berg av oframkallade rullar som måste soppas och skannas in.
Men för att det analoga ska funka på ett smidigt sätt krävs delvis ett annat tänk, liksom struktur och rutiner. Att på det digitala viset ösa på med tusentals bilder är inte att rekommendera. Inte heller att vänta med framkallning och skanning allt för länge. Du kan inte låta din dator sköta jobbet medan du själv surplar i dig en kopp kaffe.
Själv framkallar jag därför i regel en film i taget, ibland två. När en rulle är färdigexponerad ser jag helt enkelt till att soppa den relativt omgående. Fördelarna med detta är många. Bland annat så tar det inte mer än en halvtimma ungefär, sedan har jag bra koll på hur färska vätskorna är varje gång jag behöver framkalla.
För att det ska gå så smidigt som möjligt förvarar jag alla nödvändiga prylar i en spann i badrummet. Jag använder också samma sorts film och kemikalier hela tiden för att vara inkörd på framkallningstider och annat. Allt för att jobbet ska gå snabbt och så mycket som möjligt på ren rutin.
För mig är det sedan viktigt att få negativen digitaliserade på direkten. Jag låter därför aldrig färdigframkallade filmer samlas på hög. Att skanna in de bästa bilderna från en rulle tar också en halvtimma i runda slängar.
I genomsnitt förbrukar jag två filmrullar i månaden vilket förvisso kan vara ganska lite i mångas ögon. Det betyder i alla fall en arbetsinsats på lika många timmar vilket aldrig har känts jobbigt. Jag tror detta är ett av huvudskälen till varför jag har fått det analoga att fungera så bra.
Alltså:
Ös inte på med exponeringar på det digitala sättet
Samla inte exponerade filmer på hög
Framkalla så ofta som möjligt
Skanna in de bästa bilderna på direkten
Ha kemikalier och framkallningsprylar lättåtkomligt
Blanda helst inte olika typer av filmer och kemi
Bilderna i det här inlägget har inget direkt med texten att göra. De är tagna i måndags när jag var på avdelningsmöte i Stockholm och föreställer ett par av mina jobbkollegor - två härliga och begåvade skäggiga män :-)
Jag tog bilderna som en test av min Canon Canonet QL17 GIII som jag har tappat så många gånger att jag inte längre var säker på om kameran fungerade som den skulle. Men av resultatet att döma sitter skärpan där den ska och exponeringen är också korrekt. Tycker det ser fint ut för att vara taget på 1/60-dels sekund och bländare 2,8.
Glädjande nog kan jag alltså fortsätta använda denna suveräna lilla kamera.
EDIT: Efter att ha fått en del synpunkter bland kommentarerna vill jag förtydliga att det jag beskriver såklart är mitt sätt att se på saken. Det finns olika metoder och som vanligt gäller det att göra vad som funkar bäst för en själv.
Sedan en samvetsfråga till dig: hur många bilder tar du i genomsnitt varje månad? Fler eller färre än 72?
(När jag jobbade som pressfotograf var det inte helt ovanligt att det gick 10 rullar på en dag, och det var väldigt analogt ...)
För övrigt tror jag inte alls det är särskilt ovanligt att det rasslar på lite för mycket hos de flesta digitalfotografer - inte minst för att det går. Jag har sett det så många gånger. Framförallt hos fotografer som aldrig plåtat analogt. Och vill man inte sitta där i slutändan med dussintals oframkallade rullar så bör man undvika den metoden när man plåtar just analogt - det var min huvudpoäng.
Min invändning mot din text är inte mer än att jag tycker det är väldigt tråkigt att bara köra med en typ av kemi och en typ av film, det skulle liksom aldrig falla mig in. Är man ny med analogfoto tycker jag man ska experimentera mera istället, men det är väl upp till var och en. Jag experimenterar gladeligen med många rullar, men är väldigt petig på hur jag blandar och hanterar kemin och har hittills aldrig pajjat en rulle. Kan rekomendera en app till android som heter "Film developer Pro" som är fantastiskt bra om man framkallar film på egen hand.
Sedan är det såklart fritt fram att experimentera om det är något man verkligen gillar, vilket det verkar som på dig.
Tack för din kommentar och tipset om app, den ska jag kolla upp :-)
Gör precis som du. Framkallar inom en vecka och scannar efter
neggen legat i press ett dygn för att vara lite planare. Ca 134 rullar
på 3 år ca. Inga problem. Alla rutor scannade och importerade i Aperture :-)
Var generös .Det kan straffa sig att inte köra på, och du kan missa en värdefull bild. som jag själv och så många med mig har gjort.när vi självsäkert har hållit igen.
/ Bengt
Personligen känner jag ganska ordentligt om jag har satt en bild eller inte när jag kör analogt. Och jag har nästan alltid rätt.
Ha det bra Bengt.
Sedan framkallar jag oftast på kvällen samma dag och scannar dagen efter. Inga problem.
Tycker även som du att man skall vara inkörd på samma film och framkallningsvätskor, det ger en stabil känsla av säkerhet.
Ha det gott//Rolf
Winogrand öste på med film och låg många tusen rullar back när det kom till framkallning och genomgång. För honom var det medvetet. Han ville hinna glömma allt om bilderna så att han såg bilderna som på nytt utan vidhängande minnen och intryck.
Jag känner fotografer som gått över till analogt för att de ska hinna glömma bilderna (inte för att ösa på). De vill komma ifrån det snabba digitala arbetsflödet där man kan missa att reflektera över bilderna innan de åker ut på nätet.
Det finns inget arbetssätt som passar alla. Men det är viktigt att söka sitt sätt och våga överväga alternativa sätt att arbeta.
Den här filmen tycker jag är lite kul. den är på tyska, men man kan se hur han jobbade: http://www.youtube.com/watch?v=FJgJtmnt_HI
Är det aldrig tänkt att kopiera bilderna i mörkrummet. Eller det är därför du tar svartvit film.
Det andra vet jag hur viktigt det är när det gäller få filmer bra framkallade.
Hälsningar
Gun-Inger
Anledningen till att jag använder film är främst för att jag tycker om smidigheten, handhavandet och direktheten i analoga kameror. Framförallt i mätsökarkameror. Jag tycker tyvärr inte att digitalkameror kan mäta sig med den känslan.
det var därför jag undrade ...förstår kanske ändå inte att slutresultatet digitalt kan bli som i mörkrummet.
Ha fin söndag
Gun-Inger
Jag ogillar att du ofta vinklar dina inlägg åt "vi och dem". Det finns gott om forumtrådar med x vs. y. Jag tycker att sådant drar ner på kvalitén, på dina blogginnehåll. Kör på med din stil, metoder och arbetssätt. Jag tror många uppskattar dina tips och råd. Du har bilder som backar upp det du förmedlar. Så tänk på hur du formulerar och vad du skriver om.
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar i ditt sista stycke med "vi och dem"? I min text beskriver jag hur jag arbetar med det analoga och vad jag tycker är en bra metod för att det ska funka på ett smidigt sätt.
Nåväl, det du skriver är intressant. Du får gärna utveckla dina tankar och jag ska verkligen fundera på om jag kan förbättra mig på något sätt.
Jämförelserna kan vinklas så att det blir neutralt och utan att man tar parti för någon sida. Hoppas du förstår vart jag vill komma. Det gäller alltså tonen, formuleringar och objektiviteten i ditt innehåll som behöver finslipas.
Ärligt talat så beror det främst på att jag tycker analoga mätsökarkameror är helt överlägsna moderna digitalkameror när man tar hänsyn till den taktila känslan, handhavandet och smidigheten. Det är främsta skälet.
Jag tycker Martin Hertsius beskrev det mycket bra i sitt senaste blogginlägg:
http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/fran-morker-till-ljus-med-analogt.htm
Ditt påstående att fler och fler går över till det analoga tror jag inte stämmer, möjligen att fler provar på men min tes är att de flesta går tillbaka till det digitala ganska snabbt. Hade den här diskussionen med en kompis som hävdar samma sak som du gör, enligt honom hade någon i personalen på Scandinavian Photo påstått att det analoga är på väg tillbaka. Jag ringde dit och pratade med någon, vill minnas att han hette Bengt, enligt honom är det analoga alltmer på väg bort. Försäljningen av film minskar stadigt och är en fjärt i universum jämfört med hur det var för 15 år sedan.
Men på ett sätt hoppas jag att du har rätt. Har en Nikon FM 2n i skåpet som knappt är använd, har gått max 10 rullar genom den, jag får inte många kronor för den idag dessvärre... Om nu intresset för det analoga var så stort så skulle det kanske gå att sälja den. Kollade på Tradera, där ligger en Nikon F5 med utropspris 1500 kr och ingen bjuder...
Visst är det analoga extremt marginellt jämfört med vad det var innan den digitala tekniken slog igenom. Samtidigt har jag läst att vissa tillverkare av film, kemi och fotopapper sett en stabilisering och till och med en viss ökning av en del produkter. Liksom att analoga kameror har stigit i pris och blivit svårare att få tag på. Så ett visst stegrande intresse finns det nog trots allt, även om det säkert är väldigt litet i det stora hela.
Vad har då detta med kemin att göra? Jo, framkallare som gamla Rodinal har börjat komma till heders igen. På den analoga tiden levde den framkallaren lite i skymundan eftersom det inte var en sk. finkornsframkallare, var väl mest de som fotade mellan och framförallt storformat som använde Rodinal. Men idag när kornet tvärt om blivit närmast en önskvärd del i bilden, så är det allt fler som börjat uppskatta gamla Rodinal och den tonskala ger, men också dess fantastiska lagringshållbarhet. Nu börjar jag komma till min poäng.
Du skrev att du har koll på hur färsk kemin är. Detta behövs inte med Rodinal. Jag har tom. en gammal orginal Rodinal från Agfa tillverkad före murens fal (postnumret till Agfa som står på flaskan avslöjar) och öppnad första gången nån gång på sent 90-tal. Den har visserligen mörknat till en färg liknande CocaCola, men den funkar klockrent och ger samma framkallningstider som färsk R09 (nytillverkad Rodinal) tillverkad av Compard AG från Agfas orginalrecept.