SE BILDEN
Bressons smygteknik på gatan – så gjorde han
Det är väl känt att Henri Cartier-Bresson använde olika tekniker när han gatufotograferade. Han hade helt enkelt ett gäng utarbetade metoder för att komma nära människor utan att dra onödig uppmärksamhet till sig, men också för att diskret kunna göra sorti.
Det är sällan man stöter på dessa tekniker beskrivna på ett tydligt sätt, men för ett tag sedan hittade jag en kort minidokumentär på tuben om Henri Cartier-Bressons besök i Bukarest 1975. I filmen finns en superkort liten sekvens där den rumänske fotografen Andrei Pandele beskriver en av Bressons speciella smygtekniker.
Det handlar bara om några få sekunder, men när jag såg sekvensen kom jag att tänka på att jag hade sett något liknade beskrivet i en bok som jag har (bilden ovan). Fast i boken är det nästan omöjligt att förstå hur han egentligen gjorde. Förmodligen är det inte ens samma teknik.
Jag har i alla fall testat metoden från dokumentären hemma framför spegeln och den känns förvånansvärt bra. Det är inget jag tror HCB använde hela tiden utan förmodligen bara i speciella situationer när han ville komma riktigt nära människor. Själv tänker jag testa tekniken i verkligheten så fort jag får chansen för att praktiskt försöka lista ut när den fungerar som bäst.
Här under kan ni se en kort filmsnutt där jag visar hur det ser ut. Om ni vill se dokumentären som jag hittade om Bressons besök i Bukarest så klickar ni här. Tekniken beskrivs 3.20 minuter in i filmen.
En sista grej. Man kan fundera över hur mycket HCB:s olika knep och tekniker bidrog till att hans bilder blev så bra som de är. För om man tittar på bilden överst så verkar det ha varit väldigt genomtänkt och inövat. Alltså förmodligen något han använde någorlunda regelbundet.
Slutligen - jag testade några nya inställningar på YouTube när jag la upp klippet. Jag är inte helt säker på att det blev så bra. Med andra ord; jag beklagar att bildkvalitén är sisådär :-)
Och vad gäller att fota gaufoto, ju mer du fladdrar med stora fotogrejer, och gärna siktar, ju mer suspekt blir du! ;)
Och jag har upptäckt ett problem med det digitala och gatufoto, det är mycket krångligt att fota hyperfokal! ;)
Det är nog därför så många gatufotografer står och siktar, ovetande om en annan och tidigare teknik som fanns på det analoga tiden. Nu går det visserligen att fota hyperfokal på några digitalkameror, typ Leica M9.
Och se'n finns det fotografer, som inte e så bra på att "smygfota", då tycker dom att "smygfota" de e oschysst.......
Smygfota = hålla kameran i handen och ev titta åt ett annat håll
Suck...
Hur som helst, här nedan via länken är det några höftskott i dåligt ljus, det gick inte att fota på annat sätt om man vill fånga ögonblicket! Stor bländare och litet skärpedjup tyvärr.
Med det funkar det med, man ställer in kameran på tex två meter, och se'n tittar man på spelet eller åt ett annat håll då man trycker av med tummen hållande kameran lågt. Och drar inte fram filmen direkt efter "skottet" utan står kvar och låtsas följa spelet! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=152850
Så gjorde HCB alldeles säkert. Han tog till sina små knep exakt när de var befogade :-)
Jag hoppas du köper en riktig kamera snart, det skulle nämligen vara väldigt kul att se dig ta upp ditt fotograferade som du sysslade med tidigare. Jag har en känsla av att det skulle kunna bli mycket bra.