SE BILDEN

- Joakim K E Johansson -

Analogt i all ära - men jag börjar tröttna

När jag hade knäppt bilden här ovanför kände jag frustration. Sekunden innan stod nämligen damen till höger i samma framåtböjda ställning som sin väninna mitt emot. Det såg ganska kul och charmigt ut men tillfället försvann eftersom jag tvingades ändra exponeringsvärdena på min helmanuella analoga kamera (och så fick jag inte till skärpan heller).

Nu hade detta antagligen inte blivit en särskilt exceptionell bild i alla fall, men det är ändå ett av skälen till varför jag just nu grubblar på om jag ska börja köra digitalt istället. Jag tycker mig helt enkelt allt för ofta missa bilder som jag förmodligen hade satt utan problem om jag plåtat med exempelvis min 5D Mk II.

Främsta skälet till att jag tvekar är det där med smidigheten. En tyst, diskret och liten mätsökare är i grunden en dröm för oss gatufotografer. En betydligt större, svart, bullig och ganska ful systemkamera är tyvärr inte alls lika lockande.

Men jag retar mig mer och mer på de där missade bilderna om jag ska vara ärlig. Jag har ju övat upp mitt bildseende, jag har förmågan att reagera, men när jag fotar analogt förvandlas kameran aningen för ofta till ett hinder – inte en möjlighet. 

Som grädde på moset har jag upptäckt att min Canonet QL 17 som jag älskar att använda för gatufoto bakfokuserar med flera meter. Förmodligen ett resultat av att jag förra året tappade den i asfalten så delarna flög åt alla håll. 

Alltså är det kanske dags för mig att på allvar prova vad min 5D Mk II går för. Om jag skruvar av batterigreppet och slänger på en fast trettiofemma eller en femtia så är den inte särskilt stor heller. Så jobbar exempelvis Magnus Fröderberg här på fotosidan och han lyckas tveklöst riktigt bra med sitt gatufotograferande

Läser annars Alf Johansson blogg SPÅNERIER och ser att han föredrar analogt på gatan. Intressant hur vi alla gör olika ställningstaganden. Inget är rätt eller fel - det handlar bara om att hitta sitt eget sätt. 

Inlagt 2012-06-07 04:41 | Läst 6599 ggr. | Permalink
Och så har du gjort dig av med X100:an. Det där med exponeringsinställningar i sista sekunden funkar aldrig. Man måste vara förutseende och ställa om allt eftersom man rör sig i olika ljusförållanden. Och hyperfokalen inställd naturligtvis. Med kameran ställd på 3 m hade du fått de hukande damerna.
Absolut ska du skruva bort batterigrepp till 5D Mark II och jag tror att du kommer att få super bilder med den kombination :) Dessutom blir den mer lättvikt och extra batteri kan man ha i fickan. Ska själv gatufota med 5D Mark II och 35mm f/2.. Har inte bestämt mig hur jag ska lösa med manuellt fokus eller autofokus. Om jag kör manuellt fokus måste jag bestämma en viss avstånd och det begränsar en del så kanske är autofokus att föredra. Jag fotar oftast från höften så att folk inte vet / märker att jag fotar så det blir naturligt.. Sen har jag svårt att se i sökaren mot en människa :) Allt gott!
Ja, det finns inget fel eller rätt inom fotografi, endast smaksak. När jag fångar ögonblick med liten analog kamera, så förinställer/kollar jag ljuset och inställningar ofta, samt har objektivet inställt på hyperfokal fokus. Annars är det hopplöst att fånga ögonblicken. Jag personligen hindras ej av fotoutrustningens storlek och allmänheten uppmärksammar inte min utrustning som jag trodde förut. Jag varierar friskt med 24-105mm, 50mm och 70-200mm på min 5D Mk2 utan batterigreppet. Inga problem alls. Folk är så upptagna med sin egen vardag. :)
Dessa soliga dagar kan vara en pina med analogt och dess ständiga inställningar, hela tiden skiftningar mellan skugga och skarp sol.... Men, man behöver inte välja mellan analogt och digitalt, ta med båda och tänk lättvikt, att skruva av batterigreppet är en bra ide. Själv har jag svårt att se fördelar med manuella fokus och exponeringsinställningar. Fördelen med det analoga, tycker jag, är att man fotar mer planerat för varje bild, tänker mer på bildytan då både större beskärningar och antalet bilder är mer begränsat. Dessutom värderar jag själv varje bild högre pga arbetsinsatsen med framkallning, inscanning osv. Dvs analogt är roligt, inte smart.
Du har verkligen många starka bilder. De är underbart mänskliga på något sätt. Tonträffen är fin kanske man kan säga.
Man ska använda den teknik som man gillar bäst. Fast det är inte så lätt att veta. Själv håller jag inte på med gatufoto utan kan bara säga hur jag upplever olika kameror om man själv skulle komma med på bild. En stor spegelreflex ger ett mer hotfullt intryck, även om jag förstår att det är en gatufotograf som är i farten. En liten äldre kamera väcker ofta en nyfikenhet och känns inte det minsta hotfull för min egen del.

/Gunnar
Tror inte gräset är grönare på andra sidan!
Men du kanske startade med en litet för klumpig och otidsenlig analog?
En Minolta CLE kanske varit bättre?
Å nu e det Canon 5 som e lösningen! ;)
Tror du inte att en X100 vore ett bättre val! ;)
/B
En analog mätsökarkamera med ett 28 mm objektiv och hyperfokal tror jag skulle vara lösningen på ditt fokuseringsproblem. På bländare 8 har jag ett skärpedjup som går från 1,5 meter till oändligt på mitt 28. När jag vill fånga ögonblicken ser jag alltid till att ha rätt inställning på kameran och kameran i hyperfokalläge. På så vis missar jag sällan att fånga ögonblicken.
//Mikael Good
Sälj din Canon 5D Mk II, som har en spegel som slamrar och lever om, och köp en Sony A77 i stället. Den saknar rörlig spegel, har supersnabb autofokus och är betydligt tystare än konventionella, digitala systemkameror. Dessutom har den inbyggd antiskak i huset vilket är väldigt användbart och ekonomiskt. Jag har en sådan sedan en tid och det är naturligtvis en allroundkamera, liksom Canon 5D Mk II, som fungerar till all slags fotografering och alldeles utmärkt till gatufotografering. Bekväm och väl fungerande teknik ökar chanserna till bättre bilder.

/Torbjörn
Fina bilder och intressant text, Joakim. Ja, den översta hade nog också kunnat bli riktigt bra om du varit lite snabbare ;) För mig är det som med Alf, föredrar det analoga på gatan (och egentligen överallt, utom vid det dryga efterarbetet). Jag var betydligt snabbare med min anlaoga m-leica än jag varit med den digitalkamera jag haft, plus iphonen. Kunde ibland faktiskt själv bli förvånad över hur snabbt jag tog en bild med min Leica M4-2, och ingen han reagera ;) Men så hade jag också allt inställt, tid, bländare och hyperfokal.
Fina bilder.
Jag ställer in kameran kontinuerligt när jag rör mig på gatan, det går så pass automatiskt att det inte är något jag tänker på. Om jag kör med 35:an kör jag även som regel hyperfokal, så alla inställningar är gjorda i förväg.

Sedan är väl inte just detta du tar upp här så mycket en fråga om film eller digitalt, det finns ju automatik och avancerade mätsystem i analoga kameror också om man vill ha det.

Att jag själv ofta föredrar film handlar mer om att jag gillar de fysiska originalen och det traditionella mörkrummet än att det skulle bli bättre rent tekniskt, för det blir det inte. När det gäller fotografering som måste gå fort, som gatufoto föredrar jag också mätsökare framför spegelreflex. Vid andra typer av fotograferande kan spegelreflex eller skärm vara mer praktiskt då man slipper parallaxfel.

-affe
Du har inte tänkt på möjligheten att skaffa dig en AF-kamera för film med autoexponering? Finns ju en del sånt att välja på också? Själv använder jag min Bessa R2A när jag vill arbeta snabbt. Tidsautomatik men ingen AF, men jag ställer focus där jag vill ha den snabbare med en än med en AF-kamera.

http://gelatin-silver.blogspot.com
froderberg 2012-06-07 20:25
Eos-1V är en superkameran som man kan få billigt idag. Men då är ju frågan om man inte lika gärna kan göra digitalt.

Jag använder sällan autofokus vid gatufoto. Däremot vill jag gärna ha motor.
Stort tack samtliga för era kommentarer. Eftersom de flesta av er är inne på samma saker skriver jag ett generellt svar.

Jodå, jag jobbar självklart med försinställd kamera och hyperfokal. Det är väldigt smidigt men funkar långt ifrån alltid. Extra knepigt är det soliga dagar på sommaren när halva gatan ligger i starkt solsken och den andra i djup skugga (vilket Dennis också är inne på). Om du går i skuggan och det plötsligt händer något i solskenet så står du helt enkelt där med fel inställningar. Samma sak när det är växlade molnighet och ljusförhållandena ändras från sekund till sekund. I dessa lägen får du betydligt fler keepers med en helautomatisk kamera.

Dessutom är du i regel fast med samma ISO när du plåtar analogt. Så om det är riktigt mulet eller om du fotar på kvällen har du inte mycket skärpedjup att spela på när du exempelvis får ligga på bländare 4. Då har du tveklöst betydligt bättre chanser med en digitalkamera.

Men visst, det finns en charm och en känsla i analoga mätsökare som är svårslagen. Det går inte att förneka :-)
Stort tack samtliga för era kommentarer. Eftersom de flesta av er är inne på samma saker skriver jag ett generellt svar.

Jodå, jag jobbar självklart med försinställd kamera och hyperfokal. Det är väldigt smidigt men funkar långt ifrån alltid. Extra knepigt är det soliga dagar på sommaren när halva gatan ligger i starkt solsken och den andra i djup skugga (vilket Dennis också är inne på). Om du går i skuggan och det plötsligt händer något i solskenet så står du helt enkelt där med fel inställningar. Samma sak när det är växlade molnighet och ljusförhållandena ändras från sekund till sekund. I dessa lägen får du betydligt fler keepers med en helautomatisk kamera.

Dessutom är du i regel fast med samma ISO när du plåtar analogt. Så om det är riktigt mulet eller om du fotar på kvällen har du inte mycket skärpedjup att spela på när du exempelvis får ligga på bländare 4. Då har du tveklöst betydligt bättre chanser med en digitalkamera.

Men visst, det finns en charm och en känsla i analoga mätsökare som är svårslagen. Det går inte att förneka :-)



(Visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver

Lägg till

Tidigare blogginlägg

Länklista