SE BILDEN

- Joakim K E Johansson -

Att titta för mycket på andra sänker självförtroendet

När min sambo studerade konst för några år sedan hade hon en lärare som ofta upprepade ett påstående. Han brukade säga till sina elever att de inte skulle titta för mycket på andra konstnärer – att jämföra sig kunde helt enkelt sänka självförtroendet.

Jag kan på sätt och vis förstå vad han pratade om. För även om det är både lärorikt, inspirerande och motiverande att spana in vad andra gör så kan det också skapa en vilsenhet och i värsta fall en sämre tro på den egna förmågan.

För min egen del kan jag ibland känna att ”fan, vad bra dom här bilderna är och vad dåliga mina är” eller ”den där stilen borde jag nog testa”. Och så känner man samtidigt en stor trötthet inför sina egna prylar. Det är helt enkelt klassikern om att gräset är grönare på andra sidan - med andra ord farliga grejer.

Så kanske borde man låta bli att spana in allt för många bloggar, fotoböcker och tidningar och bara ge järnet och köra sin egen grej. Vem vet vad det kan leda till. Fast samtidigt låter det ganska trist. Att ta del av andras bilder ger också en slags motivation att plåta själv.

För övrig så befinner jag mig i en rejäl fotosvacka just nu. Har inte tagit några seriösa bilder på ett bra tag. Det är samma sak varje år vi den här tiden – botten är nådd. Det blir nästan bara menlösa slumpskott av det här slaget. 

Men nu vänder det sakta och redan i dag hade vi vårväder här i Blekinge. Det var nästan 10 plusgrader och sol. Så snart kommer energin tillbaka och då ska jag nog dra till Köpenhamn och gatufota någon helg. 

Slutligen en fråga till alla analoga rävar därute. Var kan jag hitta en bra filmskrapa för att få bort vattnet från filmen. Just nu kör jag bara med fingrarna vilket lämnar retfulla torkfläckar på negativen.

Inlagt 2012-02-23 22:18 | Läst 6351 ggr. | Permalink
Måste säga att bildtittande höjer min motivation rejält. Det ger mig inspiration och bildidéer... plus att jag är minst lika intresserad av bra fotografi som att försöka fotografera bra själv.

Mvh/Peter
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-24 11:38
Jag känner verkligen igen det där Peter, så funkar jag också. Tack för kommentaren! :-)
Jag brukade köra med ett fuktigt sämskskinn som jag vek runt filmen, sträckte och drog längs med den hängande filmen och drog rent med. Lite svårt att förklara... genom att sträcka skinnet hårt blev det som en spänd fiolsträng utan att det låg an mot filmen med något hårt tryck. Funkade jättebra, filmen blev fri från torkfläckar men var lätt fuktig och torkade snabbt.
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-24 11:39
Flera har ju rekommenderat sämskskinn, jag får helt klart kolla upp det. Tack för tipset! :-)
Hälsa från "analoga maken" att han enbart sköljer filmen i något som gör att vattnet rinner av. Sedan gör han aldrig något annat än hänger upp den. Han rör aldrig vid filmen och den blir alltid bra.

Alla vi sydlänningar är nog mer eller mindre trötta efter den solfattiga hösten vid hade. Nu kommer våren igen vi har också haft så varmt i dag. Snödropparna vill titta upp likaså vintergäck. Stora knoppar i julrosorna är det.

Jag tycker nog det är härligt gå på utställningar. Jag brukar få inspiration då jag alltid hittar något som jag känner för. I morgon skall jag till Louisiana men tänker inte ta kameran med. Ibland undrar jag vad skall jag med bilderna till?

Beror helt klart på att jag har blivit så gammal så jag bör ägna mig mer åt att skanna av familjebilder till efterkommande. Det jag känner mest för just nu är att vara och lära mig mer i Photoshop. Där är så mycket så det är en utmaning varje gång jag tittat igenom en DVD.

Ha det riktigt bra och åk till Köpenhamn det är kulturens mecka på många sätt.
Hälsningar
Gun-Inger
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-24 11:41
Intressant tips att bara låta filmen vara, det ska jag faktiskt testa.

Vi har vårkännig här idag också. Det är rent av lite ljummet i solen. Skönt! Det får bli en promenad på lunchen! :-)
sist jag ville köpa filmskrapa blev jag rekommenderad mjuk svamp istället (jag kör den bara på den glatta sidan).... en droppe diskmedel i sköljvattnet kanske, dock ej testat själv... inspiration kommer och går, så är det alltid. att resa kan dock råda bot på det, lycka till!
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-24 11:42
Jag har sett de där svamparna men aldrig testat. När jag soppade film mycket förr om åren hade jag en filmskrapa som jag sedan slarvade bort. Jag vill minnas att den var sådär. Ibland blev filmen repig. Så svamp låter klart bättre.
Jag kör med 2-3 droppar Yes i sista sköljen i Kindermann-dosan,
se'n upp på klädstrecket, där drar jag försiktigt bort ev bubblor på bassidan av filmen med pekfingret,
men inte på skiktsidan. Funkar bra för mig i alla fall.
/B
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-24 11:43
Också en metod värd att testa.

Hur gör du för att inte få skum på filmen?
Microfibertrasa är det senaste tipset jag fått.

Börjar ta mig ur min svacka. Kanske för att de ljusa timmarna blir fler. Kanske för att min hjärna fått sin paus.
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-24 11:44
Det är alltid lika befriande när drivet kommer tillbaka. Plötsligt kommer suget, idéerna och allt det andra.
Vätmedel. Ett par droppar efter sköljen och agitera lite. Tror inte jag har haft en fläck sedan jag började med det. Billigt är det också.. en flaska räcker flera evigheter. Inget trassel, krångel och elände. Bara njutning.

Photo-flo exempelvis. http://www.kodak.com/global/en/professional/products/chemistry/bwFilmProcessing/photoFloSolution.jhtml?pq-path=14039
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-24 11:45
Tack för tipset Björn - jag kollar upp det också! :-)
Ansluter mig till Eriks tips om sämskinn. Jag köpte ett på macken. Det ligger i en slags tub och håller sig fuktigt i den. Men jag gör inte som Erik, jag tar en sida i taget. Och jag låter filmens börjanände hänga nedåt. Där gör det inget att det blir fläckar...
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-24 11:46
Jag får nog testa det där med sämskskinn- känner att jag har några metoder att prova nu! ;-)
En kvistig fråga du väcker här! Om jag kommer på ett bra svar ska jag höra av mig :-) Då menar jag inte frågan om filmskrapa. Min lösning på problemet med våt film är att köra digitalt.
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-24 11:47
Ha ha ha – ja det ligger en hel del i vad du säger. Kanske dags att gå över till digitalt i alla fall! :-)
Boken "Mörkrumsteknik för fotografer" av B. Andersson och E. Osvalds förespråkar också sämskskinn framför skrapa.

Själv kör jag med en wettextrasa, och det har funkat bra det med.

Angående sämskskinn; jag fick några exemplar av tidsskriften Vetenskapen och livet från tidigt 1900-tal. Där fanns bland annat lite tips för foto. Och ett tips om hur man rengör sitt sämskskinn: http://mikael.oblandat.se/post/18122095416/mina-svarforaldrar-hade-med-sig-diverse-exemplar

Lycka till med filmtorkandet!
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-24 11:48
Tack Mikael – som sagt många förespråkar sämskskinn. Jag får nog åka till bensinmacken och inhandla ett! :-)
Jag har lyckades repa ett antal filmer med en undermålig skrapa på den tiden jag höll på med sådant här. Sämskskinn låter som en säkrare metod.
Kurt Nord 2012-02-24 09:12
När det gäller själva blogginnehållet i övrigt tror jag att man måste skilja på sitt eget skapande och uppskattningen, alternativt nöjet/förströelsen man får, av andras prestationer. Skulle vi jämföra vårt eget motionsspringande med de maratonlöpare vi ser i större tävlingar vore det ju bara att lägga ned ;) Man bör nog, som du är inne på, tänka sig lite för när man tittar på vad andra gör, så att man inte blir helt nedslagen. Är man dock medveten om att det man ser är något annat än det egna skapandet så kan ju andras prestationer vara inspirerande.
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-24 11:50
Så är det förmodligen Kurt – det gäller att ha en realistisk syn på hela saken. Fast samtidigt bygger det på en självsäkerhet och trygghet i sig själv, ändå. Och det har man kanske inte alltid.
Lyssna på en som framkallat film i över 40 år: Det behövs normalt varken skrapor, fingrar, sämsskinn eller annat mekaniskt, det riskerar att repa filmen oavsett vad du använder. Detta eftersom filmen i vått tillsånd är väldigt känslig för just repor, och det räcker med att ett dammkorn kommer mellan för att en repa ska uppstå. Använd i stället härför avsett vätmedel. När du sköljer filmen i dosan så häller du några få droppar i det sista sköljvattnet. Låt filmspolen ligga där någon minut och lyft den upp och ned några gånger så att det löddrar sig lite. Löddrar det mycket har du tagit för många droppar vätmedel. Sen tar du upp den, lossar spolen och tar filmen i ena änden och låter den rulla ut. Hänger upp den på tork. Vattnet rinner då av självt. Ibland kan man ta sköljvattnet i dosan och hälla ner över den hängande filmen också (om man inte tycker det rinner av tillfredställande). Beroende på hårdhet i vattnet kan det behövas mer eller mindre droppar vätmedel. I Karlskrona har ni väl vatten från Lyckebyån, och det vattnet kommer häruppifrån glasriket där jag bor. Tror varken det är hårt eller mjukt utan ganska normalt, så då ska det väl räcka med 4-5 droppar max? Kör själv med Kodaks Photoflo men det finna andra fabrikat som fungerar lika bra. Ofta rekommenderar de alldeles för mycket vätmedel i sista sköjvattnet och det tror jag beror på att man utgått från hårt vatten för sina rekommendationer?
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-25 13:24
Tack för informationen Nils - jag ska börja med att testa den här metoden så slipper jag köpa något sämskskinn i onödan! :-)

Du nämnde vid ett tidigare tillfälle ett bra sätt att ta bort befintliga torkfläckar med - hur gjorde du nu igen?
Nils Bergqvist 2012-02-25 21:31
Om man får torkfläckar så sitter de nästan 100% på den blanka sidan, alltså inte emulsionssidan (varför vet jag inte, men tur är väl det), och då kan man göra som Micke Berg, imma med munnen och sedan torka av fläckarna. För att undvika att repa filmen när jag torkar av den efter immnjingen så använder jag ett linsputspapper av ristyp.
Men det skulle vara "jobbigt" att hålla sig borta helt från fotoböcker och fotobloggar ;) Fina bilder du visar upp här, Joakim. Lite grann en ny sida av ditt fotograferande, än dina gatubilder (vad jag har sett alltså). Gillar den "tysta" och lite vemodiga känslan de ger i från sig.
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-25 13:25
Tack Johan! :-)

Ja, det är en annan typ av bilder som jag tar ibland. Jag ska nog utforska den vägen lite mera.
Johan Pihl 2012-02-25 14:07
Ja, men det är bra. Översta och understa bilden är nästan lite Anders Petersen- och Japan-inspirerade. Mörkare och mer svärta än dina gatubilder, vilket passar bra på dessa. Lite annorlunda komponerade också.
För mig är det tvärtom! Det ger inspiration och motivation :)
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-25 13:26
Så är det nog för mig också i de flesta fall! :-)
Hej, vad du än gör, ingen skrapa. Jag körde med uppblött sämskin på ovansidan av filmen. Det är som Nils säger, superkänsligt på skiktsidan. Om man kan klara sig utan att röra filmen är det perfekt. Om jag fick någon fläck på filmen immade jag på den med munnen och sedan torkade jag rent lite innan jag stoppade in filmen i förstoringsapparaten.

Klart du ska kolla på andra fotografer,,,det är ju halva nöjet. Antingen känner man sig bättre än dom eller så blir man förbannad på sig själv o manar på sitt eget ego.
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-25 13:27
Känner igen det där du säger - att man antingen känner sig bättre eller också manad att bli bättre. Att titta på andras grejer kan helt klart trigga tävlingsinstinkten på ett positivt sätt.
Väl skrivet! Jag får hålla med dig här! Även om jag använt en del bildtittande som motivation så har min motivation till fotograferandet minskat med tiden. Kanske kan det vara detta "titta på andra"-syndromet som gjort att jag fått lite osäkerhet i mitt egna fotograferande. Och jag kan tänka mig att det är ganska så vanligt. Riktigt snyggt med bilderna du skapat!
Svar från Joakim K E Johansson 2012-02-26 00:31
Tack för din kommentar Caroline! :-)

Det är nog inte omöjligt att man kan känna en viss osäkerhet i sig själv om man jämför sig för mycket med andra. Och det är väl kanske vad det handlar om. Att inte jämföra sig utan istället bli inspirerad och sporrad.

Kul att du gillar bilderna.
Strunta i diskmedlet, kör på vätmedel istället. Jag får kalkfläckar på mina neg även om jag kört med Yes. Det funkar dock fint att dra med en fuktig svamp på neggen, så man inte bara hänger dem och väntar. Fast med vätmedel kan man det. :)
Efer sköljen häller jag dest-vatten och lite sköljmedel i dosan, så att det täcker spiralen. Doppar några gånger och hänger upp.



(Visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?


Lägg till

Tidigare blogginlägg

Länklista