SE BILDEN

- Joakim K E Johansson -

Viktigt är väl viktigt, eller är det egentligen av vikt?

Det var en gång en man som uppfann fotografin. Ett och ett halvt sekel senare pratade en massa människor om allt som var så viktigt med detta. Fast är det egentligen inte så att allt det där som är så viktigt bara är något vi själva har hittat på? Eller?

Ja, så brukar jag tänka i mina mest cyniska stunder. För om det är något vi människor är väldigt bra på så är det att göra saker så himla viktiga. Det kan vara den där överambitiösa kollegan på jobbet som tycker det är viktigt att ett speciellt dokument kommer till – annars är det katastrof. Om några år kommer den personen att ligga och ruttna i sin grav. Vad är vikigt då?

Samma sak med foto. Det om något kan vara extremt vikigt. Ett faktum varje fotograf måste känna och förstå ända in i märgen. Men hur har människan klarat sig i UTAN fotografi i 125 000 år? Det kan man verkligen undra. Fast det verkar ha gått alldeles utmärkt. Faktiskt!

Nåväl, nåväl. I det här blogginlägget kan ni se ett par bilder från min senaste rulle. De är såklart extremt viktiga. Helt avgörande för mänskligheten…

Jag slänger med ett par arty farty-bilder också när jag ändå är i gång. Det var länge sedan nu. Man kan säga att det är växttema.


Inlagt 2012-01-03 20:28 | Läst 5173 ggr. | Permalink
"Men hur har människan klarat sig i UTAN fotografi i 125 000 år? Det kan man verkligen undra. Fast det verkar ha gått alldeles utmärkt. Faktiskt!"

Sanningen är väl att ingen av dem faktiskt klarade sig. Alla som levde innan fotografin är väl numera döda.

För övrigt gillar jag bild två på barnen, den visar deras natur på ett bra sätt.
Svar från Joakim K E Johansson 2012-01-03 20:50
Kul att du gillar bilden, tack!

Hur står det förresten till med mannen som uppfann fotografin? Lever han?
Gräsmattan var tung. Lite Ralph Gibson över den, dags att söka något livstidsstipendium, tror jag?
avslutad130917 2012-01-03 20:44
Håller med, men du han före, ge den lite mera kontrast enligt mitt tycke

/ha det
/alf
Svar från Joakim K E Johansson 2012-01-03 20:51
Tack, tack!

Jag jobbar ju inom staten, så jag har redan ett livstidsstipendium.
Underhållande inlägg! Det är ju rätt synd att de inte hade kameror på stenåldern, vore kul att se hur de hade det...

Jag kommer in i perioder där jag frågar mig varför ska jag ta bilden? Behöver egentligen världen en till bild av en blåsippa etc. Men va fan det är bara att köra på!
hlse 2012-01-03 21:52
De fotograferade inte utan målade bilderna i stället. Därav grottmålningar. ;-)
PerPula 2012-01-03 21:58
Så sant så sant! :)
Svar från Joakim K E Johansson 2012-01-04 11:42
Jo, det hade varit kul att se bilder från stenåldern! :-) Mer än grottmålningar då alltså! :-)
Indirekt blev filmrullen viktig, tack för Ralph Gibson.
Lekfullheten, naiviteten och det nyfikna barnet har du skildrat fint i bild nr. 3
/pia
Svar från Joakim K E Johansson 2012-01-04 11:42
Tack för kommentaren Pia. Kul att du gillar bilden! :-)
Oj, det var ett svart sätt att tänka. Jag brukar tänka vad kul det är att det finns så mycket bevarat från de senaste århundradena att vi så nästan helt kan förstå de tidigare generationerna. Den ökade informationsmängden har iblan behövts eftersom utvecklingen snurrat på allt snabbare. Men visst lever vi nu i ett samhälle som dokumenterar och sparar mer än vad som behövs.

En sjuka bland yrkesfotografer är att inte kunna fotografera utan ett syfte, oftast då ett klart uppdrag. Att bara fotografera för att det är kul, utan att behöva förklara för sig själv eller någon annan, tror jag är viktigt. Lusten är en drivkraft som i slutändan urskiljer dem som har kraft att utvecklas mest.

Som vanligt störtgillar jag dina bilder, men de sista har nog en smalare publik.
Svar från Joakim K E Johansson 2012-01-04 11:46
Nja, så svart är det väl inte! ;-)

Personligen börjar jag få det svårare och svårare att fotografera utan syfte. Kanske är det en varningsklocka! :-)
froderberg 2012-01-04 19:40
Jag har tröttnat på att fotografera saker som inte ger bra bilder bara för att dämpa fotoabstinensen. Däremot försöker jag inte värdera eller hitta något speciellt syfte när jag fotograferar.

Akta dig för hämmande tankar vid fotograferingen!
froderberg 2012-01-04 19:40
Jag har tröttnat på att fotografera saker som inte ger bra bilder bara för att dämpa fotoabstinensen. Däremot försöker jag inte värdera eller hitta något speciellt syfte när jag fotograferar.

Akta dig för hämmande tankar vid fotograferingen!
Svar från Joakim K E Johansson 2012-01-04 23:04
Detta gav mig faktiskt en liten tankeställare. Så när jag tog en fotorunda idag plåtade jag ganska kravlöst och det var rätt skönt faktiskt. Det blev en del arty farty-bilder. Dom där jädrans bilderna verkar vara min kreativa kärna, på något sätt.
Uroxarna i Lascuax, målningarna på Ayers Rock, egyptiska tempel vars väggar är fyllda till bredden med alla möjliga motiv, ett Grekland som spottade ur sig alster till ett ständigt lika bildtörstande Romarriket under mer än femhundra år, Giottos muraler, Ryska ikoner, da Vinci...

Du har rätt. Inte efterfrågade man avbildningar innan fotografin... IDIOT! ;)
Svar från Joakim K E Johansson 2012-01-04 11:45
Nu har du ju missförstått alltsamman din stora klant! ;-)

Det handlar om hur vi människor pekar på en sak och sedan säger - den är viktig! Men är den alltid det? Handlar det inte bara ofta om att det är vad någon har bestämt?

:-)
Per-Erik Nilsson 2012-01-04 19:32
Vem är du att beröva mig rätten att ta något ur sitt sammanhang och sedan bomba skiten ur det? Det om något är viktigt, rätten att okritiskt och utan insikt få göra så, det vill säga!

PS. Gatufoto ur en småstad = En pärla!
Svar från Joakim K E Johansson 2012-01-04 20:29
Nu är du jobbig Per-Erik! :-) Kul att du gillar guiden i alla fall! :-)
Barnbilderna är härliga! Varmed ingen skugga över de andra. En av dem har något slags politiskt budskap (inte nödvändigtvis ditt), som man väl kan nysta upp ifall man orkar.

Verkligen lustigt att se på kommentarerna hur du uppfattats som en smula provokativ. Själv tycker jag att ditt resonemang är humor. Vi människor tar oss själva och allt vi gör så högtidligt.

Men om man nu ska vara lite filosofisk. Vi har en drivkraft att växa, att göra något nytt och bli något nytt hela tiden. Det är förmodligen en viktig aspekt av att leva. Vi uppfinner nya saker, nya redskap, nya sätt att använda dem. När väl fotografin fanns, så har miljoner människor använt den för att göra något (för dem) nytt. Vi som inte fotograferar för vårt levebröd gör det förstås för att vi tycker det är kul. Men varför är det kul? På något sätt upptäcker vi oss själva och lär oss att se på ett nytt sätt med kamerans hjälp. Om jag kunnat teckna skulle jag nog aldrig ha brytt mig om kameran, för med tillräcklig skicklighet och talang kan man på sätt och vis lära sig se och uttrycka sig minst lika bra med en blyertspenna och lite papper som med kameran. Men min längtan efter att skapa bilder har inte funnit någon annan kanal än kameran, och digitalkameran blev enormt förlösande för mig. Frustrationen över att inte själv kunna göra labb-arbetet fick mig nästan att sluta fotografera tidigare.

Mitt fotograferande är viktigt för mig personligen. Om jag inte hade det så skulle jag få lov att hitta på något annat kreativt. Men är det viktigt för någon annan? Jag gläder familj och vänner med mina bilder, men det gör inte saken särskilt viktig. Mina bilder ger också material för trevligt socialt umgänge på nätet, och det är väl viktigt i den mån aktiva sociala kontakter är det. Fanns inte digitalkameran och nätet fick jag hitta andra kanaler.

Därmed slut på dagens filosofikvart!
Svar från Joakim K E Johansson 2012-01-04 23:06
Kul att du såg humorn Ernst Göran! :-)

Kloka tankar där i ditt filosoferande. Jag kan inte annat än hålla med, och det du skriver är väl också egentligen vad jag menar i grunden. Även om det inte är så tydligt i mitt inlägg kanske. Alltså att vi gör saker viktiga för att hitta mening och betydelse i våra liv.
Det är viktigt att inte ta det på allvar utifrån en allmän vinkel, men att det kan vara ett allvar för varje fotograf precis som att vad som helst som ligger någon nära är viktigt...i alla fall för den personen. Vad många gör fel är att anta att det samma är viktigt för personen bredvid...vilket det kanske inte ofta är. Hoppas det inte blev för invecklat vad jag ville säga :)

Barnen, fotade genom gången fångade mitt öga direkt, riktigt skön bild. Samma med bilden på de två växterna, men där är det nog formen som lockar mig ändå...

Förresten kommer det nog lite bilder från din gamla x100 snart, varit grymt slö med allt vad som heter internet på sistone ;)



(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?


Lägg till

Tidigare blogginlägg

Länklista