SE BILDEN
Få gatufotografer tycks förstå det avgörande ögonblicket
Idag är jag på bråkhumör och tänker därför vara lite käftig av mig. Jag har blivit det efter att ha surfat runt och spanat in diverse gatufotobloggar och communities med gatufotobilder de senaste dagarna. Något som ibland kan vara ganska deprimerande, faktiskt.
Det som slår mig är nämligen att så många som ränner omkring på gatorna med sina kameror och fotar inte tycks ha begripit den kanske mest grundläggande principen inom gatufotografin – nämligen det avgörande ögonblicket. Alltså att en gatufotobild måste kunna stå på egna ben genom att fånga ett mänskligt tillstånd och/eller en slags berättelse i en enda exponering.
Detta är såklart inte särskilt lätt. Vi talar om splittsekunden när alla de viktiga pusselbitarna faller samman för att sedan snabbt lösas upp igen. Man skulle kunna säga att det är när innehållet och kompositionen lirar med varandra. Det räcker inte med att det bara händer något framför kameran eller att det är människor med i bild.
Själv misslyckas jag med detta hela tiden. Men jag försöker verkligen tänka på det. Trist bara att så få verkar ha orken att ens göra det. Istället är det slumpskott ut i massorna som gäller. Eller att man kör upp kameran i trynet på folk och trycker av.
Jag är inte imponerad.
Jag blir sällan imponerad av kända gatufotografer. Den mest dåliga av de alla just nu är Eric Kim faktiskt. Han är någon självutnänmd expert på det hela liksom.
Jag gillar egentligen bara mina egna gatufotografier. Jag vill inte på något sätt påstå att jag är bäst, men mina bilder tilltalar ju naturligtvis mig. Inget konstigt med det.
Något jag lurar i mig själv ibland är att jag liksom har "förstått" hela grejen med gatufotografi, men vid närmare eftertanke så är det nog inte riktigt så :)
Gatufotografin är full av småpåvar och "gubbar" som verkligen inte är ödmjuka och alla vet naturligtvis vad äkta gatufotografi är.
Själv förkastar jag story-tänket. Jag tycker att det är helt jätteonödigt. Jag tar, vad jag tycker, snygga bilder på människor.
Gatufotografin omgärdas ju av ett antal principer och förhållningssätt som tillhör genren. De finns beskrivna i referenslitteraturen och har växt fram ur en historisk kontext. Så om man påstår sig vara en gatufotograf och om man menar att man ägnar sig åt just gatufotografi så är det väl inte mer än rätt att man sätter sig in i detta tänk och respekterar traditionen.
Sedan står det var och en fritt att göra som man vill. Men kanske är det inte gatufoto man håller på med i så fall.
För övrigt håller jag med dig om Eric Kim. Han är bra på att formuleras sig och så vidare. Men hans bilder imponerar inte jättemycket på mig heller. Han är hyggligt bra, men inte någon frontfigur inom gatufotografin.
http://www.youtube.com/watch?v=IRBARi09je8
Om ni ser nån med blåtira på stan efter det så är det troligen jag.
För övrigt var det väl HCB som pratade om att ta bilden i en rörelse, antingen före eller efter något ska hända.
mvh Tommy
Nej, HCB:s samhälle finns i stort inte kvar. Men det var inte vad jag menade. Jag talar om genrens principer. Och de gäller fortfarande, menar jag.
Att skildra en händelse eller ge en bild av det urbana samspelet mellan människa och miljö.
Gatufotografi är en svår ”genre" där det aldrig går att göra om ett missat motiv, bara att
ströva vidare för nästa bild.
Håller med dig att i bland så är det inte mycket att yvas över.
Göran
Mvh Fredrik
Själv började jag gatufota på allvar med en kamera för drygt femhundra spänn. Den använder jag fortfarande. Så man behöver inga speciellt märkvärdiga kameror heller! :-)
men det är känsliga saker det här Joakim! ;)
Alla skall väl få vara "Gatufotografer"!? ;)
Å e du själv så bra då!?? ;) ;)
Men, som sagt, (på allvar nu), håller helt med dig!
För att alla kan fota på sta'n numera, så kallar man det för gatufoto!
Men Ok, det kanske är så för de flesta numera! ;)
Å alla dessa "textremsor" på bilderna..... ;) ;)
"Ensamhet, längtan, gammal man, ledsen, ensam hund, dam på en parksoffa", osv, osv, osv.
Mycket av det här handlar nog mera om kommunikation, tror man blandar ihop det med andra kontaktmedia, som Facebook osv..? Fast det det kanske ändå e bra med en förklarande textremsa.... ;) :)
Men, nu får man nog inte dra för stora växlar på det här, man får tänka på att de flesta av de här bilderna är fotade för nöjes skull, och bara ligger på nå'n internetsida ett tag, och är nog inte tänkta att bli nå't mera!
Man har kul och "träffas" på internet och visar bilder för varandra!
Så tror och tycker jag om det hela i varje fall! :)
/B
Alla får såklart också vara gatufotografer. Jag tänker inte vara någon slags självutnämnd domare som bestämmer över det. Men som jag skrev till Dawid så finns det en tradition som jag tycker är värd respekt. Och det minsta man kan begära är att man sätter sig in i den innan man börjar kalla sig gatufotograf.
Men jag är kanske onödigt strikt i mitt tänkande! :-)
P.S. Visst handlar mycket om kommunikation och att det görs för "skojs skull". Men det är inte den sortens fotografer jag syftar på.
jag håller med dig vad gäller att sakna det avgörande ögonblicket i bilder!
Men du, eller vi, hinner kanske inte se eller uppfatta de här få fotograferna som tar de här bilderna, pga den stora bildmassan som ständigt flyter på internet...
Eller så visar dom här fotograferna sina bilder någon annan stans...?
Men som sagt, jag håller med dig i grundfrågan!
/B
Samtidigt kan ett tydligt förhållningsätt faktiskt gynna kreativiteten och hjälpa oss att nå bättre resultat. För mig handlar det inte alls om att snegla på idoler utan om att förstå det grundläggande tänket och se nyttan med det.
Jämför gärna med fotografins grundregler (komposition, bilduppbyggnad, geometri, osv). De hjälper dig att förstå hur bilder fungerar och det hjälper oss att bli bättre fotografer. Om du struntar i dessa för mycket förlorar du tillslut förmågan att kommunicera med dina bilder.
Ungefär samma sak är det med detta, menar jag. Principerna hjälper oss att hålla stringensen.
Personligen tror jag att åtminstone bloggvärlden är ganska oförenlig med kvalitativ fotografi, man får nog se den mer som att läsa tidningen eller något. Eller också får man ta till sig det ofantliga flödet efter andra kriterier än vad vi gamla gubbar är vana vid.
-affe
Förmodligen kastar jag sten i glashus med detta blogginlägget också. Jag är ju i allra högsta grad delaktig i att nätet svämmas över av "gatufotobilder" av varierad kvalitet! :-)
Jag tycker inte du skall urskuldra dig för mycket vad gäller för många bilder! ;)
Du tar bra bilder,
och inte minst, du funderar över sakernas ordning!!
Och jag tror det är viktigt att fundera! ;)
Och om man tänker,
så kan man nog hitta sitt eget bildtänk och sin egen fotostil!
/B
-affe
Beundra gärna dåtidens fotografi/fotografer, men se dagens fotografi/fotografer med nya ögon! Du fotograferar främst för din egen skull och för det du gillar.
Först: Utveckling är en sak, även om det inte finns någon naturlag som säger att alla utveckling innebär en förbättring, vilket många verkar tro.
Sedan: Det handlar inte om en föränderlig värld eller att beundra de gamla ikonerna. Det handlar om förhållningssätt och metodik, som jag skrev till Kurt. Att förstå det betyder inte att man hindrar sig själv från att bli bättre eller från att fotografera det man vill.
Jämför som sagt med grundläggande fotografiska tankegångar om komposition, osv. Du blir knappast sämre av att kunna det. Istället gör det dig bättre. Samma sak med detta, menar i alla fall jag.
Slutligen. När man läser på om fotohistoren blir man ofta förvånad över hur moderna fotograferna var för i tiden. Jag har hittat bilder från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet som har fått mig att häpna på grund av sitt moderna bildtänk. Faktum är att när vi går omkring och tror vi tar "nya" slags bilder så upprepar vi till 99 procent vad någon redan gjort.
Så när många av oss tror att vi ser på fotografin med nya ögon så ser vi egentligen inget nytt alls.
De flesta bilder där man kan se hur människan/människorna lever i sin tillvaro, har sin berättelse. Fotografen kan sällan känna till bildens berättelse såvida denne inte får det återgett av personen/personerna på bilden. Allt annat är spekulation av den som betraktar händelsen och bilden. Sedan kan det diskuteras i en oändlighet om man arrangerar en bild genom att planera i förväg så att man har med allt det grundläggande som t ex ljusförhållande, komposition och miljö.
En bild som du ogillar, kan gillas av någon annan.
Fast jag håller med om mycket du skriver också! :-)
Jag har svårt att uppröras av det. Inom alla genrer är det gott om dåliga bilder. Det tar sin tid att utvecklas.
Jag misstänker att det inte är nybörjarna som fått dig att reagera utan de som hållit på ett tag. Kanske är det en del som inte riktigt förstått tjusningen med det avgörande ögonblicket. Kanske är det vissa som fastnat i enkla snygga bildlösningar som de får mycket beröm för.
Jag ser en risk med ryggdunkandet på nätet. Nätkompisarna ger beröm för allt och några ytterligare tillkommer när bilderna är snygga. Det kan bli en hämsko för att ge sig ut på jakt efter det avgörande ögonblicket, efter de talande och uttrycksfulla bilderna. Och tappar man en den ryggdunk i den processen för att bilderna inte längre är lika snygga så blir det inte enklare.
Det var i alla fall min första reaktion. Ska fundera lite mer på det här. Är i en funderarfas just nu, särskilt efter att min sammanställning av gatubilder blivit rejält sågad av en duktig bildkritiker. Men jag kommer bli bättre av det.
Kanske kan ditt inlägg också få folk att tänka till och komma loss?
Trist att du har blivit sågad. Låter inte kul. Ja-sägarna och ryggdunkarna är egentligen den sämsta sortens vänner man kan ha i en skapande process. Det är bland annat därför jag exempelvis inte kan ta flickr seriöst. För mycket handlar om att berömma varandras bilder oavsett kvalitet. Jag skulle också vilja hävda att de allra flesta vet för lite om vad de håller på med och bedömer bilder på en ganska amatörmässig nivå.
Inget är egentligen fel med det om man främst vill spana in bilder, knyta kontakter, skaffa vänner och ha något kul att ägna sig åt. Men som sagt, det är förmodligen inte där man får veta sanningen om sina bilder.
Sen boostar du sajten genom att vara aktiv på sociala medier, blogga i expertton, bli kompis med andra kända bloggare osv.
Jag håller med om att Flickr sällan erbjuder givande kritik, men man hittar andra med samma intresse och kan se på många bilder. De kontakterna ge något.
Att mitt bokutkast blev sågat är bara bra. Jag blev tvingad att tänka högra om mig själv, att sätta ribban högre. Det var väldigt givande och omtumlande.
Han var en bildkonstnär, en målare, innan han blev fotograf. Hans sett att se på bilder är en konstnärs, inte en typisk "jag-har-rest-över-hela-världen-tio-gånger-och-sett-allt" pressfotografs. Det avgörande ögonblicket kunde lika gärna, vara att ljus och skuggor fördelar sig på ett för ögat tilltalande vis i bilden. Han var en kompositionsnarkoman, och springer man runt med en kamera i handen i stället för att stå framför ett staffli så gällde det att fångs tillfället i flykten om en vacker komposition råkade uppenbara sig framför en.
Är det någon som håller med, eller någon som vill omkullkasta min uppfattning?
Att gatufotobilder måste fånga ett ironiskt ögonblick och innehålla en slags punchline är en modern missuppfattning. Det är förvisso inget fel med det, men det är som sagt inte bara vad det avgörande ögonblicket går ut på. Det är mer än så.
Man kommer inte ifrån att det finns ett finkulturellt snobberi inom fotokonsten. Jag antar att det finns där för att det finns människor som har behov av det.
Man kommer inte ifrån att det finns ett finkulturellt snobberi inom fotokonsten. Jag antar att det finns där för att det finns människor som har behov av det.