SE BILDEN

- Joakim K E Johansson -

Finns det proffsfirmor som skannar negativ?

Tänkte använda bloggen för att ställa en fråga till alla fotokunniga. Ni som följer mig vet att jag håller på med mitt gatufotoprojekt här i Karlskrona. Tanken är som sagt att göra en utställning och en bok. Tyvärr håller inte min kontorsskanner från typ 1998 riktigt måttet (inte så konstigt kanske).

Jag har därför börjat fundera på om jag ska skicka in negativen till en professionell firma som kan skanna in bilderna åt mig i riktigt hög kvalitet. Men när jag googlade i ämnet hittade jag ingen som verkade hålla en bra nivå. Så min fråga till er fotovänner är: känner ni till något sådant företag?

Här kommer förresten ett litet tips om mitt senaste fynd:

Den funkar även på betydligt nyare kameror:

http://viewitem.eim.ebay.se/Brown-Leather-Camera-Hand-Strap-Nikon-D90-D7000-D3100-D700-D3000-D5000-D80-D300/330644013711/item

P.S. Förresten så har jag funderat ut ett nytt namn på mitt projekt. "Människorna i min stad - livet på gatan i Karlskona". Vad tror ni om det?

Inlagt 2011-12-09 10:16 | Läst 5094 ggr. | Permalink
Själv använder jag Gordys camera strap som har den vanliga nyckelringen i kamerans hundöra. Men din ser också bra ut.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-09 10:56
Det finns många bra grejer där ute! :-)
I mina öron låter den nya titeln som om du har fotograferat uteliggare och gatubarn i Karlskrona. Appropå scanningen så tycker jag att du ska investera i en negativscanner, Plustec 7500i, 7600i och Reflecta Proscan 7200 är väl värda en extra koll. Har du extremt höga krav och behöver dra upp bilderna i större storlek än 30x40 så tycker jag att du ska titta efter en begagnad Imacon Flextight.
//Chasid
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-09 11:00
Fan! Jag tror det är underrubriken som ställer till det. Jag får nog släppa det där med "livet på gatan, osv, osv...". "Människorna i min stad" kanske räcker.

Det verkar vara bra grejer, men av vad jag har förstått är det bara riktigt snordyra skanners (typ 100 000 spänn) som klarar av att fullt ut tömma ett negativ på information. Men jag kan ha fel.
Chasid 2011-12-09 11:13
Det går att köpa begagnade Flextight för runt 10 000 kronor. De har antik SCSI-anslutning men det går att köpa begagnade Macar med SCSI för några hundralappar.
//Chasid
Ang Chasids kommentar:
Ska man köra svartvitt där ICE och liknande inte fungerar så duger väl en Plustek 7400 istället för 7600i. Den förra kostar 2 kkr på Kjell & Co har jag för mig. Reflecta Crystalscan 7200 är ju billigare än Proscan, men då får man ju fippla mer med filmremsorna. Crystalscan:en var väl vad Graal skaffade tror jag.

Firmor som skannar har jag ingen bra koll på. Crimson gör det med all säkerhet, men det är troligen inte gratis...
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-09 11:02
Tack för kommentaren Martin.

Som jag skrev till Mikael, jag tror det behövs bättre grejor än så. För då kan jag likaväl fortsätta med min befintliga skanner som för övrigt är en negativskanner.
Makten 2011-12-09 16:20
Plustek-skannrarna ser ut att ha riktigt risiga filmhållare som inte förmår att göra negativen helt plana, så även om den har autofokus så lär hörnen hamna i oskärpa tyvärr. Jag tycker att Reflectan ser mycket bättre ut på den punkten, och ska man bara skanna sina bästa negativ så spelar det ju mindre roll att det är lite mer fipplande. Jag överväger att skaffa en sån själv, för att över huvud taget kunna plåta med småbildsfilm och vettiga resultat.
Jag tycker det finns onödiga upprepningar i projektnamnet vilket gör det långt och otympligt. Varför inte "Livet på gatorna i Karlskrona"?

/Torbjörn
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-09 11:03
Jag tror det också Torbjörn. Börjar inse det nu. Men som jag skrev till Mikael ovan så är det nog just "livet på gatan..." som ställer till det.
Blev lite nyfiken angående skanning, så jag kollade upp crimson http://crimson.se/?q=prislista och vad jag såg ser det inte vansinnigt dyrt ut, om jag inte fattar fel i prislistan förstås. :)
Lycka till med bokprojektet! :)
/Anna
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-09 11:36
Inte jättebiligt kanske, men helt okej, I runda slängar 50 kr per bild. Kan det ju vara värt.

Jag ska ringa och kolla vad de kör med för prylar. Tack för länken! :-)
www.enbrabild.se
Killen är gammal fotograf och erbjuder sina tjänster på nätet. Jag har ej provat att låta honom scanna.
Jag scannar mina 135-negativ själv med Plustek 7200 som inte är en flatbäddsscanner utan gjord för enbart 35mm film. Funkar utmärkt.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2520404.htm
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-09 13:43
Tack för länken Björn. Jag ska kolla upp honom också!
Har du inte mörkrum? Annars gör som Chassid säger, köp en skanner, typ en begagnat Nikon eller Imacon osv,,,,jag vet inte hur den där på kjell o Co är, men du kan väl provscanna, allt handlar ju om kornskärpan, men Crimson, att låta dom skanna säg 100 negativ är en bra deal, men det blir ju samma pengar som att köpa en egen skanner, så köp, eller varför inte kontakta ngn fotograf i din stad dit du kan gå o skanna neggen för en tusing, typ,,,??
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-09 13:49
Jag bor i lägenhet och har ingen plats för mörkrum tyvärr. Även om jag har funderat på att sätta upp ett temporärt. Mörkrumsprylar är ju löjligt billiga just nu.

Karlskrona är en liten stad. Inte många som håller på med skanning och grejer här. I alla fall inte på den här nivån. Men jag ska försöka kolla upp det också. Kanske värt att köpa en bra skanner annars.
På ProFormat här i Umeå så kan man hyra in sig på att skanna med deras Imacon-skanner för 200 kr per timme inkl. moms. Du kanske kan hyra in dig för ett liknande pris hos någon närmare Karlskrona. Du kan nog även skicka negativen till ProFormat för skanning men jag vet inget om vad det kostar.
/Jocke
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-09 13:50
Tack för tipset Jocke!
http://www.metro-print.co.uk/home
Med vänlig hälsning
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-09 13:49
Tack Hans-Åke!
Den här firman har jag hört bra omdömen om. http://www.filmscanner.info/en/index.html
Jag vet också folk som köpt begagnade labskanners hyfsat billigt och digitaliserat hela negativarkivet. Kodak gjorde såna för sådär en tio år sedan. Då gäller det förstås att man har en dator med ett tillräckligt gammalt os. Handlar det om svartvitt och Tri-x så tror jag inte du behöver någon Imacon. Jag har jämfört skanningar från Tri-x gjorda med en Imacon med en upplösning på 5800 ppi och en Reflecta Crystalscan på 3600 ppi, samma negativ givetvis, och jag kan inte se att jag fått fram några fler detaljer med den högre upplösningen. Det finns andra skillnader. Bättre "snäpp" i skuggorna tex. Hälsning Jan
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-09 16:26
Tack för din kommentar Jan. Jag kollar upp den sidan också.
En lätt ändring av titeln...

Människor i min stad

Mindre undertext...

På gator och torg i Karlskrona

Observera "människor" istället för "människorna".
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-09 16:22
Landskrona - heheheh! :-)
Makten 2011-12-09 16:23
Jag ändrade just:-) Krona som krona!
Chasid 2011-12-09 16:26
Landskrona :) Det är vanligt att man blandar ihop Karlskrona med Karlskoga, det har jag själv gjort många gånger :)
//Chasid
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-09 16:31
Ja, det brukar antingen vara Landskrona, eller Karlskoga. Men det är begripligt.

Dock är Landskrona nog den stad som är mest lik om man tittar på storleken och att den ligger vid vattnet. Landskrona är ju också en gammal varvsstad (även om inget verkar finnas kvar längre) precis som Karlskrona.

Landskrona är för övrigt en fin liten stad som är ganska underskattad, kan jag tycka.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-09 16:34
Så här ser för övrigt KARLSKRONA ut! :-)

http://www.youtube.com/watch?v=059PRzUJnlA

Min arbetsplats far förbi ungefär 40 sekunder in i filmen! :-)
froderberg 2011-12-09 22:39
Landskrona är en väldigt vacker stad med ett rykte som gör att ingen åker dit. Staden är väl värd ett besök.
Titeln är nog lite för lång. Fila ett varv till på den.

På måndag kan jag kolla på jobbet om vi göra sådana uppdrag. Vi har en professionell trumscanner för en halvmille så jag tror den håller tillräcklig kvalitet...

:-)
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-09 19:16
Just det ja, det har ni ju. Det hade jag glömt bort.

Då får man hoppas att bossen är på gott humör på måndag då så kanske detta löser sig! ;-)
froderberg 2011-12-09 22:37
Det borde finnas många större tryckerier med trumskannrar. Även med ett timpris som de är nöjda borde det bli ett rimligt pris per bild om de bara råskannar. Sen kan du ju plocka ev damm och justera bilden som du vill ha den hemma.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-10 09:49
Ja, i de banorna tänkte jag faktiskt inte ens från början. Men absolut värt att kolla upp. Får se vad Björn kommer fram till! :-)
Gordys kameraremmar är toppen!

http://www.gordyscamerastraps.com/

Leverans över hela världen ingår i priset. Och så är Gordy trevlig att ha att göra med.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-10 09:50
Ser väldigt fin ut. Tack för länken!
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-10 09:51
Tack Per-Erik!

Jag ringer dig någon kväll i veckan.
Varför inte titulera den: "Vardag i pinan"
Svar från Joakim K E Johansson 2011-12-19 09:17
Vem vet, det kanske skulle sälja! :-)



(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?


Lägg till

Tidigare blogginlägg

Länklista