SE BILDEN

- Joakim K E Johansson -

Fotografiska – bara till för lattemammor

Trodde du att Fotografiska i Stockholm var en plats för alla med ett fotointresse? Då trodde du fel. Fotografiska är nämligen allra mest till för lattemammor från centrala Stockholm. Ja, så är det faktiskt. Det avslöjade Jan Broman från Fotografiska under ett seminarium på Nobelmuseet igår.

Nu uttryckte sig visserligen inte Jan Broman på samma tillspetsade kvällstidningsmanér som jag gör ovan. Han sa bara att Fotografiska främst riktar sig mot välbetalda 30-40 åriga innerstadsboende och att den uttalade målgruppspersonen är en 34-årig kvinna. Något som är ett ganska vanligt tänk när man jobbar med målgrupper.

Vi måste också komma ihåg att Fotografiska inte är ett museum. De får inga offentliga medel för sin verksamhet (vad jag vet). De har inga bildningskrav och de behöver inte uppfylla regeringens kulturmål. Fotografiska är en renodlad affärsverksamhet. Ett företag som ska locka besökare och generera intäkter. Gott så.

Däremot kan detta faktum vara ganska bra att reflektera över. Det vill säga att all verksamhet på Fotografiska främst är riktad mot kvinnor i trettiofemårsåldern med god ekonomi och som kommer från Stockholms innerstad. Utifrån det ingångsvärdet väljs utställningar, föreläsningar, kurser, marknadsföring, vilka böcker som ska finnas i butiken, och så vidare.

Kanske är det extra mycket värt att tänka på när diskussionerna uppstår om varför Fotografiska visar det de visar. Nu vet ni varför. Samtidigt kan man ställa sig frågan vad ett så pass snävt målgruppstänk leder till i förlängningen. Gynnar det fotografin och är det i så fall ett uppdrag som Fotografiska har? Jag vet inte.

Slutligen. Är detta kritik mot Fotografiska som sådant? Absolut inte! Jag är glad över att det finns och går mer än gärna dit. Trots att jag inte tillhör målgruppen! :-)

 

P.S. Bilderna har inget med texten att göra. De är tagna med min Ricoh GX200. Gud vad jag önskar att Ricoh ville uppdatera denna lilla juvel…

Inlagt 2011-11-09 14:29 | Läst 4213 ggr. | Permalink
Jaha, då är man portad där också :(.

/Torbjörn
Svar från Joakim K E Johansson 2011-11-09 15:31
Nja, portad är du ju inte! Du ingår bara inte i målgruppstänket! ;-)
Jag har egentligen bara en kritik mot fotografiska och det är att man hårdlanserade sig som ett fotografiskt museum och därmed slog ihjäl debatten om ett behov av just ett fotografiskt museum.

Annars tycker jag så här långt att det blivit över mina förväntningar.
-affe
Svar från Joakim K E Johansson 2011-11-09 20:18
Jag håller med dig där Alf. Behovet av ett fotografiskt museum finns ju på sätt och vis fortfarande kvar.

När det gäller Fotografiska så hade jag personligen inga direkta förväntningar. Men visst blev det bra.
Hur många välbetalda trettiofyraåriga innerstadskvinnor finns det egentligen?
Själv är jag en dubbelt så gammal gubbe från förorten med mager pension, så jag tillhör ju inte målgruppen direkt. ;-)
Men jag skall nog göra ett, eller flera, besök ändå.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-11-09 20:20
Jag tror man räknar kallt med att andra målgrupper kommer ändå. Bland annat manliga fotointresserade pensionärer! :-)
Jag tycker att Fotografiska tillför mycket till fotografin, dels i termer av det de visar, dels för att sätta fotografin än mer på kartan. Det är väl bara att se hur andra museer nu hoppar på tåget. Så i det perspektivet, tycker jag att Fotografiska tillför mycket.
Och vi kan väl vara glada över "lattemammorna" då, för kaffedrickandet genererar säkert intäkter, som i sin tur hjälper Fotografiska, som i sin tur hjälper museerna, som i sin tur sprider foto som konstart....

Utan lattemammorna, hade inträdet blivit dyrare för oss över 34... ;)) /Peter-L
Svar från Joakim K E Johansson 2011-11-09 20:23
Visst är det så Peter. Fotografiska tillför definitivt en hel del vilket är bra. Man ska bara vara medveten om att Fotografiska till skillnad mot andra institutioner har andra drivkrafter.
Peter-L 2011-11-09 22:23
Sant, men du, jag och lattemammorna kan ju skippa Fotografiska när som... Så i mina ögon är det en bra drivkraft att locka oss med bra foto, ja också gott kaffe till mammorna... :)
Personligen skulle jag gärna se en utställning med nya och/eller okända fotografer, kanske ett Fotografiskas Vårsalong... //Peter-L
Själv är jag väl en espressogubbe, i avvaktan på att de tar in någon bra ale i sortimentet. Springer på Fotografiska rätt ofta och har hittills gillat det mesta som visats. /Matti
Svar från Joakim K E Johansson 2011-11-09 20:25
Och jag är en lattegubbe! :-) Men en ale är ju aldrig fel - eller varför inte en IPA från ett amerikanskt mikrobryggeri! :-)
mattimer 2011-11-09 20:35
Now you´re talking, that would be even bitter, I mean better :-) /Matti
Som en brandfackla skriver du lite strunt om att Fotografiska vänder sig till en liten målgrupp (kvinnor i trettiofemårsåldern med god ekonomi och som kommer från Stockholms innerstad),

.... är det för att dra lite besökare till din blogg, för sanning är det inte.

Men detta är ju Internet och då får man ju skriva nästan vad som helst och stå oemotsagd, då ledningen på Fotografiska inte lär kommentera ditt inlägg och några "followers" lär du väl få.

Kan du ge lite bevis på att denna målgruppsdefinition är sanning, eller är du bara ute efter lite "15 minuter känd på Fotosidan"
Svar från Joakim K E Johansson 2011-11-09 20:41
Ja du Mikael, jag träffade uppenbarligen en väldigt öm punkt hos dig av någon anledning.

Jag vet inte om du har läst min blogg tidigare, men en sak kan jag erkänna - jag gillar att spetsa till det lite in mina texter. Och det har jag gjort den här gången också. Visst. Men jag försöker göra det med glimten i ögat vilket de flesta brukar förstå.

Var informationen kommer ifrån står klart och tydligt i bloggposten. Hur du kan påstå att det inte är sant vore faktiskt väldigt intressant att veta. Men om du kan motbevisa mig så kommer jag omedelbart att göra en pudel.

För övrigt. Om jag verkligen ville ha många läsare och 15 minuters berömmelse på Fotosidan så skulle jag ha skrivit något om Leica, att Canon är bättre än Nikon, eller tvärtom.
Surgeon 2011-11-09 20:54
absolut ingen öm tå..

Tycker bara att det var ett ganska dåligt underbyggt konstaterande och jag har inga som helst tankar på att lägga tid på att övertyga dig att du har fel, så lev i din bubbla
Svar från Joakim K E Johansson 2011-11-09 21:00
Om du inte kan hantera hur verkligheten ser ut Mikael så är det ditt eget problem.
Surgeon 2011-11-09 21:19
undrar vem som trampade på en öm tå
ztenlund 2011-11-09 21:35
Om det nu är Jan Broman som faktiskt uttryckt detta, om än i något mer svävande ordalag, så kan det ju inte kallas dåligt underbyggt. Detta givet att påståendet stämmer förstås, vilket jag vill poängtera att jag inte har den blekaste aning om. Broman är ju en av de som ligger bakom Fotografiska så det skulle ju vara märkligt om han inte själv visste vilka de har som målgrupp...

Det är i sig inte så konstigt att tänka sig en representant ur en målgrupp och sedan testa mot denna om det man tänker sig kan tänkas fungera där. Alltså: "Skulle innerstads-Lisa, 34 år, vara intresserad av att gå på den här utställningen eller kursen?"

Att andra är välkomna eller att inriktningen inte enbart är denna "lattemamma" är ju något annat. Det kan ju vara så att olika målgrupper överlappar och tanken är att de flesta erbjudanden ska passa in på innerstads-Lisa, medan bara kanske 50% behöver passa in på analog-Olle, 63 år, och digital-Janne, 43 år.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-11-10 23:05
Målgruppstänket är precis så nävt som jag beskriver. Däremot räknar Fotografiska helt säkert med att de andra kommer ändå.

Tack för din kommentar!
Detta är vad jag har misstänkt länge. Det moderna Sverige lyder under en matriarkal könsmaktsordning. Försäkringssystemen och lagarna är till för att i första hand se till kvinnornas behov. Meningen är att kvinnor ska kunna jobba några år för att sedan kunna dra sig tilllbaka och utnyttja den extremt generösa föräldraförsäkringen som männen och särskilt ungkarlarna får slita ihop till. Vid 34 är kvinnan som starkast. Hon är då i en ålder då hon fortfarande kan utöva sexuell makt samtidigt som hon kan utöva makt genom kunskap och erfarenhet. Att Fotografiska rättar in sig i ledet och ser till att betjäna makteliten är därför inte förvånande.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-11-09 20:50
Jag tror inte att det är på det sättet Per. Även om jag också kan tycka att det går lite väl långt ibland med fokus enbart på kvinnor i vissa sammanhang.

Men eftersom jag jobbar med marknadsföring vet jag att kvinnor i den åldern är den köpstarkaste kategorin som dessutom har viss ledighet att utnyttja. Det är något som man har talat om i reklamkretsar i alla fall ända sedan 30-talet.

"The consumer isn’t a moron; she is your wife”.

Jag tror helt enkelt att det är ett ganska krasst ekonomiskt tänk i botten. Fotografiska måste ju bära sig självt. Så det är lätt att förstå det beslutet.
Idag kan marknadsföring och målgruppsanpassning var mer utstuderad än vad en del tror eller är medvetna om. Kanske är det därför en del personer blir upprörda när man tar upp ämnet, att man känner sig lurad och manipulerad. Det är ingen slump att godiset är placerat vid kassorna på Ica. Det är ingen slump att Fotografiska - eller deras PR-byrå - satte sig ned och skisserade på en genomsnittsbesökare innan man öppnade portarna.

Kanske var det mer äkta och naturligt "förr i tiden". Saker fick bara vara det de var. Jag vet inte. Men jag tror det är viktigt att inte allt hela tiden är uttänkt och målgruppsanpassat. Hur ska man annars få nya idéer och impulser, om man inte får möta något riktigt oväntat och "opassande"? Eftersom Fotografiska är kommersiellt är det nog inte där man ska leta om man vill bli överraskad, de måste ju tänka på att inte provocera publiken alltför mycket.

Med det sagt så gillar jag ändå Fotografiska, för att det finns ett stort hus bara för oss fotointresserade. Jag bor i Oslo och där finns det inte något liknande. Och det märks.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-11-10 23:03
Jag gillar också Fotografiska. Det är en frisk fläkt som behövdes och behövs.

Samtidigt ska man vara medveten om drivkrafterna. Med ett krav på lönsamhet och ett snävt målgruppstänk blir urvalet därefter.

Personligen menar jag därför att det är viktigt att andra aktörer också bidrar med sitt.

Tack för din kommentar.



(Visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?

Lägg till

Tidigare blogginlägg

Länklista