SE BILDEN

- Joakim K E Johansson -

Ska jag ersätta min Canonet med en Canon 7s?

Ni som följer min blogg vet att jag köpte en Canon Canonet QL17 G III i vintras. En klassisk analog mätsökarkamera från 70-talet som man kan hitta för några hundralappar på eBay. En struntsumma för en så pass kompetent och rolig kamera, tycker jag.

Från början hade jag bara tänkt testa det där med mätsökare som jag egentligen inte trodde var min grej. Men resultatet blev istället att jag omgående gick ner mig i träsket. Mätsökarkameror har helt enkelt något som passar mig och min fotografiska stil som handen i handsken.

Men hur begeistrad jag än är i min Canonet QL17 så har den några begränsningar. Förutom att man inte kan byta glugg så är den snabbaste slutartiden bara en 500-dels sekund, vilket inte alltid räcker för att frysa rörelser när man gatufotar. Och ju mer jag håller på, ju mer känner jag att dessa faktorer begränsar mig.

Därför har jag nu tagit sikte på att försöka hitta en Canon 7s. Också det en klassisk mätsökare, fast från 60-talet. Jag tror en sådan skulle passa mig väldigt bra. Så om ni äger en som ni vill sälja, eller vet var jag kan hitta en. Hör av er! :-)

Ni får såklart gärna komma med synpunkter på mitt val också. Har jag tagit rätt beslut? ;-)

Inlagt 2011-07-29 16:47 | Läst 10585 ggr. | Permalink
Jag köpte nyss en Nikon S som nu är inne på service av slutaren. Klassisk mätsökare med 50/1,4 och Contax-bajonett. Jag har några ryska objektiv som passar. Gamla modeller är kul att jobba med och Canon 7 har Leica-gänga så det finns hur mycket som helst att spendera pengarna på =)
Svar från Joakim K E Johansson 2011-07-29 20:50
Nikon S verkar också trevlig. Det är helt klart kul med gamla kameror! :-)
N Thomas Meldert 2011-07-29 22:14
Och skaffar du en som är tillverkad före 1960 kan du ju hoppa med i Retrokamerapoolen =)
Canon 7s.... nja...
Det är en bra kamera, kanske litet udda ;)
och den är aningen större än tidigare Canon RF, tex Canon P.

Fast så här mellan fyra ögon... ;)
Vad är det för fel på en Leica M6?
Där har du också en exponeringsmätare i kameran,
om det är det som du vill ha?
/B
Svar från Joakim K E Johansson 2011-07-29 20:52
Att den är udda är exakt vad jag gillar. :-)

Leica M6...hmmmm...ingen dålig kamera såklart...men kanske lite dyrare än vad jag hade tänkt mig.

Jag får fundera på saken! :-)
N Thomas Meldert 2011-07-29 22:12
ZM är också udda i sammanhanget. Och den sticker i ögona på Leica-folket. Gröna i fejset är dom på sökaren. och den kostar som en bra begagnad M6:a. Ny!
Måste få lägga till en kommentar/råd!? ;)
För att undvika det onödiga, och hjälpa dig att gå rakt på det egentliga målet,
som det nog ändå till slut blir, köp en M Leica på en gång! :)
B)
Svar från Joakim K E Johansson 2011-07-29 20:54
Är det verkligen så illa menar du? ;-)

Tja, det kanske ligger något i det! :-)
Jag har haft en Canon P och det var en utmärkt kamera! Fast jag säger som Bengt ändå, vet man att man vill ha en mätsökare hamnar man nog på en Leica till slut ändå så det kanske är lika bra att spara till en sån istället för att köpa ett "surrogat"...
Svar från Joakim K E Johansson 2011-07-29 20:56
Så är det förmodligen. Det jag gillar med Canon 7s är att den är lite ovanlig. Och så kan man nog komma över en med glugg och allt för under femtusingen.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-07-29 23:12
På ebay kan man faktiskt hitta dom för under 5000 kr, men då tillkommer såklart frakt, tull, moms, osv.
Ersätta? För de pengarna detta handlar om, så tror jag nog att du kan ha båda.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-07-29 21:33
Du har så rätt så! :-)
Många som använder gamla mätsökarkameror skriver om hur bra man klarar sig med en kamera och ett eller två objektiv, men ibland verkar det ju här som om man måste ha ett helt gäng med gamla kameror med olika konstiga fattningar, skumma objektiv och helst koka sin egen framkallare (helst på vedspis antar jag) :D

Är nog inte bara digitalfotografer som gillar prylar, om än inte riktigt samma prylar ...

Ska nog tillägga att jag gärna skulle fotografera analogt med en mätsökarkamera, om jag inte vore för slö. Framkallning och skanning är helt enkelt för bökigt för mig att orka hålla på med. Slabba med papperskopior i mörkrum är skoj, men utan tillgång till eget mörkrum skulle det helt enkelt inte hända för min del!

Jag tror som övriga här att du så småningom landar på en M vare sig du vill eller inte :D
ztenlund 2011-07-30 12:40
Jag tror att du har missförstått saken. I själva verket är det nog så att man måste ha alla dessa udda kameror och objektiv för att förstå att man klarar sig med ett eller två objektiv och kamerahus. Att sälja går inte för då försvinner genast insikten. ;)
Svar från Joakim K E Johansson 2011-07-30 22:02
Ja du Martin, det ligger nog en hel del i det du säger! ;-)
Hmmmm....tja...livet är inte lätt! Det inser jag när jag läser era svar! ;-)

I ärlighetens namn vill jag helst inte köpa något som är helt nytt, eller för dyrt. På något sätt finns det en stor charm och en härlig glädje i att använda gamla prylar som fortfarande gör sitt jobb på ett utmärkt sätt. Det är därför jag gillar min Canonet så mycket. :-)

Så det får bli något relativt enkelt, prisvärt, kanske lite udda - men ändå funktionellt. Om ni nu förstår hur jag tänker! ;-) Är det en Canon 7s, en Leica M2, eller något annat. Jag vet inte ännu! ;-)

Jag får fundera vidare! :-)
Anders F. Eriksson 2011-07-29 23:20
Varför inte en mellanformatare med mätsökare? Det är ganska udda, och många av dem är ruggigt bra :)
Svar från Joakim K E Johansson 2011-07-30 11:09
Ja, dom är trevliga Anders. Men tyvärr har jag ingen skanner som klarar mellanformat. :-)
Alltså, nu har jag spanat runt på nätet efter Leica M2. Men var i fanken köper man en sådan?

Jag har sett på nätet att man ska kunna hitta kamerahuset för några tusenlappar. Men var? På ebay kostar de allt från 5-6000 och uppåt.

Och en 35-glugg ska vi inte bara tala om 20 - 30 000 går en sådan på.

Så ärlig talat. Var hittar man en M2 med glugg för ett överkomligt pris?
N Thomas Meldert 2011-07-30 19:53
De billigaste Leicorna hittar du i tyskland eller england (ebay.de eller ebay.co.uk). Där bör du komma undan lite billigare än vad du anger. ebay i USA har fantasipriser på alla kameror. Men var tusan hittar du gluggar till såna fantasipriser du anger? Det låter som nypris-gluggar. En Zeiss Biogon 2/35 med M-fattning kostar ny runt 9000. En begagnad summicron 2/35 hittade jag utan ansträngning i tyskland för några tusenlappar. Den har gängfattning men med en adapter för M-bajonett för några tior går den på en M-Leica också. Leica räknade med att många ville byta till M och fortfarande använda sina gamla gängade gluggar. Därför är M-Leican konstruerad för att kunna användas med en adapter. Är ZM redan ute ur bilden? Nya grejer till en bråkdel av Leica-pris. Oavsett vad du till sist köper så rekommenderar jag Zeiss Biogon 2/35 med M-fattning (om du köper en kamera med M-fattning förstås).
Har du övervägt Voigtländers Bessa-modeller (gängfattning)? Prisvärt alternativ...
Svar från Joakim K E Johansson 2011-07-30 22:00
Nejdå, inget är uteslutet ännu Thomas! :-) Jag bara kollar runt och undersöker.

Var köper man ZM bäst begagnad?
Oavsett vad du skriver om så skriver du intressant. Bra Joakim. Kul att vi råkade träffas i Karlskrona i fotoaffären. Kul idé du hade om att skapa en intressegrupp (foto) typ kafékväll. Hör gärna av dig om det.
// S-O
Svar från Joakim K E Johansson 2011-08-02 22:37
Ja, det var kul att träffas Stig-Ove! :-)

Vi får väl se om vi kan få ihop en intressegrupp för oss som bor i Småland, Blekinge och Kalmar. Det hade inte varit helt fel. :-)



(Visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?

Lägg till

Tidigare blogginlägg

Länklista