SE BILDEN

- Joakim K E Johansson -

Hur hård ska man vara mot folk som snor ens bilder?

Häromkvällen satt jag och sökte på google efter mina egna bilder vilket jag gör ibland. Det kan möjligen verka lite egocentriskt, men det är förvånansvärt roande att se var ens kära alster dyker upp i för slags sammanhang.

För så är det ju när man har tagit steget och lagt ut sina bilder på det världsomspännande nätet. Man får helt enkelt ta smällen att man förlorar kontrollen ganska ordentligt över sina bilder. Just därför lägger jag aldrig ut högupplösta filer på webben.

Populär bild hos diverse bloggande tjejer.

Nåväl, när jag sökte på mina bilder så hittade jag en bunt bloggtjejer som hade snott några bilder vilket inte är första gången. Det gör mig inget. Visserligen hade det varit kul om de hade talat om varifrån de tagit bilderna, men sådana småsaker orkar jag inte bry mig om.


En av de bilder som jag hittade på en indisk blogg.

På gränsen till att jag ska bry mig är dock en indisk blogg som har använt några av mina bilder. Jag försökte ta reda på vad bloggen handlar om men det var lättare sagt än gjort. Det verkar vara en slags gratis informations- och/eller utbildningsblogg för boende i Kalyan City, men jag vet inte säkert. Så här står det på deras blogg (jag tog mig friheten att kopiera deras copyrightade text):

“Welcome to Kalyan City Life blog, a free quality source of unique informative articles and our sole online destination to share vivid memories of life.”

Förklara gärna den som begriper! :-)

Blogginnehavarna hade i alla fall varit snälla nog och skrivit mitt namn och hänvisat till min Flickr, så jag får se hur jag ska göra. Fakturera eller inte fakturera – det är frågan! :-)


Den här bilden tyckte redaktionen på Tendens i P1 att dom kunde ta.

Över gränsen är däremot Sveriges Radio som har snott en bild och lagt den på sin hemsida för programmet Tendens i P1. Jag betalar avgift för att få lyssna på Sveriges Radio och då ska Sveriges Radio betala avgift för att använda min bild. Så enkelt är det.  

Fast ofta tycker jag att det är ganska knepigt att bestämma hur man ska göra när andra använder ens bilder på det här sättet. Många gånger sker det på grund av okunskap och då känns det inte rätt att skicka en saltad faktura bara för att man kan.

Jag försöker därför hellre fria än fälla. Speciellt om det är små företag eller privatpersoner. Då ser jag det snarare som lite marknadsföring för min egen del - och en möjlighet att skapa goodwill. Fast alla fotografer håller förmodligen inte med om den filosofin. 

Inlagt 2011-06-28 21:51 | Läst 6821 ggr. | Permalink
Personligen är jag av den åsikten att om någon vill ha mina bilder som profilbilder e.dyl så spelar det ingen roll så länge de skriver ut mitt namn. Gäller det däremot ett företag skulle jag bli elak och skicka en faktura utan att tveka.

PS Dina bilder är ju så snygga så de kan jag också tänka mig att sno ;)
Jag tycker inte att man ska godta att folk tar bilder hur som helst - en symbolisk summa skall alltid betalas om de inte frågat om lov och gett en länk tillbaka.
Bloggande tjejer kan sprida bilder rätt bra på både gott och ont men de tjänar ju oftast inte penagr på sina bloggar så det får väl nästan kännas ok - om de frågat... annars kostar det.
Det är inte lätt att få betalt i vanliga fall och det blir inte lättare om det är ok att att ta utan konsekvens.

Håller med dig om P1 - riktigt dåligt , de skall ju veta vad upphovsrätt är.. fast jag måste erkänna att de valt en jäkligt snygg bild ..
Sveriges Radio borde veta bättre, så dem tycker jag definitivt du ska fakturera. Obskyra indiska sajter och tjejbloggar är nog om inte annat svårare att faktiskt få betalt av :)

Det vore förstås kul om de som återanvänder ens bilder berättar varifrån de kommer, men en del vet nog inte ens hur man tar reda på det ...

/afe
SR kan gott få en faktura på en symbolisk summa som är lika stor som TV-licensen är på ett kvartal. Dom fattar nog. De andra kan gott få ett mail som påminner dem om att de begått ett lagbrott, att copyrighten är din och att ditt namn ska stå vid bilden. De borde få veta att copyrightlagen gäller.
Tack för era kommentarer. Kul att bilderna uppskattas också! :-)

Visst ska SR få sig en faktura. Det är gjutet. :-)
Får jag lite försynt fråga hur man googlar sina egna bilder?

Försökte på några olika sätt med bilder jg vet ligger på olika ställen, men fick det inte att fungera.

Hjälp?
Svar från Joakim K E Johansson 2011-06-29 20:28
Använd "Google Bilder". Läs instruktionerna:

http://www.google.com/imghp?hl=sv
Lysa 2011-06-30 00:34
Tack Joakim, ja, det var ju inte så svårt när jag väl satt framför datorn i stället för den lilla iphonen! :-)

Bra tjänst!
SR har råd att betala för sina bilder!
Dåligt av dom att stjäla bilder.
Glöm inte att göra en printscreen av sidan om man nu ändrar den.
När det gäller fria eller fälla så är det en balansgång och beroende på var bilden är publicerad.
Jag tycker väl att alla ska vara noga med var ens bilder hamnar och är det så att man inte har givit tillåtelse så SKA vederbörande betala. Man kan inte tillåta den typen av gratisanvänding.
Mediabolagen/filmbolagen strider om rättigheterna av sina verk så varför ska vi privatpersoner skänka bilder till multinationella företag.

Tack vare ditt inlägg så kom även jag på en offentlig sida som har använt en av mina bilder på sin sida utan mitt namn och tillåtelse och dessutom lagt en banner över bilden.
Dom ska också få en faktura.

Mvh Mats
Svar från Joakim K E Johansson 2011-06-29 20:32
Tack Mats!

Jodå, jag har gjort en print screen. Det var typ det första jag gjorde! :-)

Håller med dig. Man ska inte skänka bilder hur som helst. I alla fall inte till stora företag och aktörer som tjänar ordentligt med pengar i slutändan.

Kul att jag kunde inspirera dig att söka på dina egna bilder. Det borde vi fotografer göra regelbundet.
Dina "exempelbilder" i denna bloggning är klockrena bildbyråbilder som var för sig skulle gett dig sisådär en tusenlapp var, per år på en väl inarbetad microstock-byrå (1$/EUR per nedladdn. royaltyfritt). Den me gubbarna kanske vi måste räkna bort pga. modellkontrakt, men ändå.. Du är väl med i någon bildbyrå?

För övrigt håller jag med. Företag _skall_ betala för sig, med privatpersoner kan det vara lite mer komplicerat..
Svar från Joakim K E Johansson 2011-06-29 20:53
Nej, jag är inte med i någon bildbyrå. Har inte hittat någon som jag tycker funkar och där jag samtidigt är välkommen.

Microstockbyråer är jag tyvärr tveksam till.
marjos 2011-06-30 22:52
100 bilder i klass med den första å sista, med varierade motiv över årstid och motiv, så har du någonstans mellan 30 och 80 tusen kronor inkomst genom microstock. Detta skulle du inte kunna komma i närheten av genom en traditionell byrå där du kanske bara skulle sälja 5-6 bilder per år. Sätt dig in i designerns situation på någon reklambyrå, du har en uppsjö av microstock byråer att välja mellan och till det proset är det billigare att ladda ned samma bild flera gånger än att be kollegan i rummet bredvid som redan har den att kopiera den åt dig. I arbetstid räknat kan det till och med vara billigare att ladda ned och betala på nytt än att leta bilden i den egna datorn.

Själv har jag drygt 100 bilder på en utländsk byrå som betalar ca. 0.8 eur per nedladdning, och på det drar jag in runt 15 tusen per år. Deklarerar som hobbyverksamhet. Men kikar jag runt lite på byrån så inser jag snabbt att jag är en mycket liten fotograf, de flesta har portföljer som är 3-10 gånger större än min och dessutom ett antal modeller med modellkontrakt (det är sådana bilder som säljer bäst, de med människor). Jag har bara min son som ställt upp på 4 bilder och endast två bilder med mig själv som modell.

Bra bilder, som nr 1 och 3 säljs lätt mellan 100 och 300 gånger per år på en microstock byrå. Det finns faktiskt rätt många som drar in sex-siffriga belopp, i dollar, genom mocrostock. Sådana siffror har aldrig någonsin tidigare varit möjliga genom ren byråförsäljning, men idag är det fullt möjligt, bara man inte är girig och vill ha flera hundra för en enda hårt begränsad försäljning. Designers som använder bilder betalar inte sådana pengar, men överlag så omsätter designers betydligt mer idag än förr.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-07-01 22:22
Intressanta tankar som verkligen tål att tänkas på. Jag skulle nog utan problem kunna skrapa ihop några hundra liknande bilder.

Hmmmm...intressant, som sagt.

Vilken byrå skulle du rekommendera?
marjos 2011-07-02 22:18
Att du utan problem skrapar ihop några hundra bilder, tillräckligt diversifierade för att skapa en vettig portfölj, det tror jag inte på. Du anar nog inte hur kräsna byråerna har blivit, kvalitetskraven är sjukt uppskruvade och då talar jag om helhetsbedömningen. Många tror att det räcker med teknisk perfektion, typ. rätt exponerat, lågt iso, L-glas och 22Mp 5D, kraven på motivets kommersiella gångbarhet är minst lika uppskruvat. Betänk att du på en stor byrå hamnar i konkurrens med sisådär 100 tusen andra fotografer som redan har sina portföljer. Det är inte en dans på rosor och refuseringarna knäcker många innan de ens fått 10 bilder godkända, dessutom sker ofta refuseringarna genom standardsvar. Bildinflödet är så stort att granskarna inte har tid att utveckla sina svar.

Nej, jag kommer _inte_ att rekommendera dig någon särskild byrå. Jag skulle må mycket illa om du skulle "knäckas" av granskarna på en byrå som jag rekommenderat. Jag vill inte ha det oket över mina axlar. Men tro mig, på en byrå som vet vad de gör och kan välja ut bilder som säljer gång på gång på gång, år efter år, så är de absolut skoningslösa i granskningen. Alltså, var glad om du känner ditt ego trampat på, det tyder "tyvärr" på prefessionalitet om det är en inarbetad byrå.

Tänk också på att konstnärliga bilder inte räknas som kommersiellt gångbara, eller rättare, de säljer helt enkelt inte. Ledordet är _användbara_, gärna på ett konceptuellt vis. Din översta bild ger budskapet "lycka" och det gör bilden oerhört användbar i ett brett spektrum av reklam, den nedersta säger nordisk sommar, ledighet, semester, avkoppling osv.. den är inte fullt lika "bred" som den första, men dock bra. Men det är också inom dessa "breda" koncept som konkurrensen är stenhård. Rena naturbilder är dessutom oftast bara att glömma.

Här har du förresten en som gjort en sida som nyttjar iStocks databas för att lista de mest säljande fotograferna på den byrån:

http://istockcharts.multimedia.de

Som du ser så har dansken Yuri Arcurs 1,1 miljoner nedladdningar sedan 2005 (beräkna kring en dollar per nedladdn.), en portfölj på drygt 8 tusen bilder och laddar dessutom upp över 300 nya bilder per månad. Yuri är inte heller exclusiv på den byrån och har liknande mastodontportföljer på alla de stora byråerna. Ja, Yuri Arcurs är en "bildfabrik" och torde dra in 7-siffriga belopp i dollar, per år. Men så har han utgifter också i form av ett antal anställda och en mängd betalda modeller. Amatörer är det sista man kan kalla dem som listas i länken ovan. Klicka gärna på deras namn och ta en titt i deras portföljer. Ja, tråkiga bilder, det blir rätt enahanda efter en stunds surfande i deras portföljer, men det är det där eländet som säljer.. Kolla vilken reklamblaska eller dagstidning som helst, tänk bort produktbilderna och se de mer generella.
marjos 2011-07-02 23:33
Kom på ett litet kul spel på Dreamstime som de skapat för att få nybörjarna att fatta vilka bilder som säljer och inte. Ta nu för guds skull inte detta som en byrå-rekommendation, se spelet för vad det är istället. Det går ut på att två bilder åt gången visas, men bara den ena säljer bra, meningen är att klicka på rätt bild inom några sekunder. I varje spel ingår en sekvens av ca. 10 bildpar. Den som spelat ett antal gånger, för att eleminera ren tur, och lyckas komma upp till 80% rätt eller mer totalt, kan sägas vara en som fattar vad som säljer och inte. Det är inte riktigt samma typ av bilder som säljer bra inom microstock jämfört med de gamla byråerna.

http://www.dreamstime.com/stock-photography-rank

Man måste registrera sig hos Dreamstime för att spela, men det går att registrera sig utan att för den skull ladda upp några bilder. Spelet i sig är lärorikt och lite underhållande. Eftersom jag nu på sätt o vis gjort reklam för dem, så känner jag att jag måste dissa dem också för att komma tillbaks på neutralt. Jag anser inte att Dreamstime är en särskilt lyckad byrå, men YMMV.. Nej, det är inte lönt att leta efter mitt namn där.

Ett riktigt hett tips är att bläddra igenom bloggen Microstock Diaries - For people selling photos online:
http://www.microstockdiaries.com

Mycket lärorik blogg som också gjort en hel del recentioner av microstock byråer, med charts över hur bloggarens bild försäljning gått. Bloggaren har faktiskt börjat bli lite småkänd och respekterad inom den världen och är idag en person folk lyssnar på.
Jag har några gånger vänligt påpekat att jag tycker det hör till god ton att fråga först. samt att mitt namn ska stå under bilden. Hade det varit SR hade jag skickat en faktura. De ska veta bättre!
Hej Joakim!
Jag vill åter igen tacka dig för att du tog upp detta med bilder som publicerats på sidor där dom inte hör hemma och att du tipsade om Google sök.
Idag har jag fått betalt för en av mina bilder som publicerats utan min tillåtelse på en offentlig sida.

Så jag uppmanar alla att se till att bevaka sina rättigheter när det gäller upphovsrätten!
Man behöver inte vara proffs för att få betalt när någon har gjort fel.

Hoppas du har fått eller kommer att få betalt av Sveriges Radio för din bild som dom olovligt använt.

Är man osäker på hur man ska gå tillväga så hjälper Staffan Teste på www.bildombudsmannen.se till.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-08-12 13:36
Det var så lite så! :-)

Kul att du fick betalt. Själv väntar jag fortfarande på SR. De ville "kolla upp saken först". Och så har redaktionen semesterstängt någon vecka till.

Tack för länken till bildombudsmannen. :-)
Jungis 2011-08-12 20:13
Ja det var roligt!
Men som sagt får du problem så tveka inte att ta kontakt med Staffan som är mycket kunnig på området och har drivit en hel del som du kan se på hemsidan.

Stort lycka till!

Sveriges Radio har råd att betala dig!



(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?

Lägg till

Tidigare blogginlägg

Länklista