SE BILDEN

- Joakim K E Johansson -

Vad är gatufotografi?

Den senaste veckan har jag inte haft något riktigt flyt i mitt gatufotograferande. Det har mest blivit sporadiska och halvhjärtade försök vilket också märks på bildskörden. Jag är därför inte helt nöjd med vad jag presterar för tillfället. Det blir för många bilder utan riktig närvaro och den där känslan av liv som jag vill åt.

Men jag har i alla fall funderat lite kring det här med gatufotografi och kommit fram till att det jag ägnar mig åt inte riktigt passar in i den snäva definitionen som begreppet innebär. Att bara ta snapshots och försöka fånga avvikande situationer känns för ytligt och ointressant i längden för mig.

Jag gillar exempelvis att stoppa människor på gatan och ta deras porträtt, eller att prata med folk innan jag börjar fotografera. Och så tycker jag om att ta detaljbilder och utsnitt ur stadsmiljön som ofta saknar människor helt och hållet. Det jag håller på med är därför snarare ett slags dokumenterande och ett bildberättande.

Nåväl. Jag gnetar på. Förhoppningsvis lossnar det snart igen. 

För övrigt så har jag faktiskt beställt den så omtalade FinePix X100 som jag hoppas dyker upp inom ett par veckor. I början var jag grymt skeptisk till denna kamera som också kostar väldigt mycket. Men jag har verkligen lärt mig uppskatta den här sortens kameror via min Canonet QL17 som jag köpte innan nyåret. 

Jag hoppas att X100 kan ge samma känsla och fotoglädje som den fast med fördelen att man slipper allt soppande och blaskande med film. Det är visserligen kul ibland, men långt ifrån hela tiden. Vi får väl se hur det blir när den dyker upp. Då kommer jag att börja använda den för mitt ”gatufotograferande”.   

Och så en bonusbild...

Bilderna kommer från två rullar TRI-X 400 exponerade efter ISO 300. Filmerna är soppade 8.30 minuter i D 76 1+1. Resultatet blir förvånansvärt finkorniga, skarpa och bra negativ - tycker jag.

Inlagt 2011-05-01 16:15 | Läst 3729 ggr. | Permalink
Ja, det är bara att gneta på och låt inte en simpel pooldefinition styra vad eller hur du fotar. Det enda den säger är ju vad just den poolen vill innehålla. Ungefär som att man inte kan tvinga på ett galleri andra typer av bilder än vad de vill visa. Onexposure är om möjligt ännu snävare, med en sjuklig fixering vid kvalitet som ofta går ut över de bra ögonblicksbilderna.

Bara att sätta upp en egen pool :) "Gatuliv" är ju rätt heltäckande, så en sån skulle ju funka fint.

Gillar flera av dina bilder här. Bryggan och dubbelvikning med käpp är favoriterna. //Jimmy
Svar från Joakim K E Johansson 2011-05-01 19:23
Tack för din kommentar Jimmy - kul att du gillar bilderna! :-)

Nej, man ska inte låta sig begränsas av begrepp och definitioner. Måste bara förtydliga att jag inte specifikt menar gatufotopoolen här på FS utan begreppet gatufoto som helhet.
Jag tycker dina bilder är bra gatufoto, särskilt killen på bryggan.
/John-Erik
Svar från Joakim K E Johansson 2011-05-01 19:23
Kul att du gillar bilderna John-Erik, tack för din kommentar! :-)
Bilder från gatan är en bra beskrivning av vad man kan ta. Men jag har respekt för Mats A när han förutser en förskräcklig massa bilder på allt möjligt. Så jag tycker GF är helt ok med sin begränsning.

Jag gillar dina bilder. Varför skulle du inte kunna fortsätta med dem?
Ta det som fångar din blick. Så småningom kan du se ett tema, vad du egentligen vill fota. Du är så bra att du kan skapa dina egna gränser, utan att bry dig om andra. Innanför sina egna gränser har man full frihet!

Cafe´möbler utan folk är ett klassiskt motiv som man gott kan ta då och då. Bara man är medveten om att även mästarna har testat det.

Vill du ta oarrangerade bilder på folk som du har kontakt med så är du i gott sällskap. Till exempel Cartier-Bressons porträtt eller Sune Jonssons bilder.

X100 blir säkert kul. Akta bara så inte hårddisken svämmar över.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-05-01 19:32
Tack Jan, roligt att du uppskattar mina bilder! :-)

Som jag skrev till Jimmy ovan så är inte mitt inlägg riktat mot gatufotopoolen här på Fotosidan. Jag syftar mer på begreppet som helhet och gjorde därefter några reflektioner kring mitt eget fotograferade. Jag förstår absolut att det kan behövas begränsningar i gatufotopoolen.

Angående X100 så ska jag beställa några nya hårddiskar också! ;-) Men faktum är att jag tänker försöka använda ett mer återhållsamt fotograferingssätt när jag fotar med den. Om jag nu klarar det! :-)
Har nyligen gått med i gruppen Gatufoto och sett diskussionerna. Jag får nog villigt erkänna att jag är mer inne på din linje att dokumentera historien, gator och människor kan finns, men måste inte.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-05-01 19:33
Kul att du håller med Ola. Själv känner jag att det blir intressantare om man jobbar så. Det öppnar ju också upp för fler bildmöjligheter.
Jag begriper inte varför det är så viktigt att definiera vad som är gatufoto och huruvida de bilder man tar uppfyller definitionen (hur den nu var).

Är det så att "gatufotografer" är ett litet sällskap vars medlemmar är lite finare än andra fotografer och där inte vem som helst släpps in och att det blir någon slags erkännande om man lyckas bli accepterad i gruppen?
Eller kan det möjligen vara så att gatufoto är någon sorts spel/sport/tävling med en uppsättning regler (vars ifrågasättande ingår som en del i spelet) och där man sedan via någon sorts tuppfäktning, argumentation och ränksmideri försöker komma fram till vem som är bäst?
Eller har vi förläst oss på fotoböcker och snöat in på "de gamla/halvgamla mästarna" så mycket så att vi stället för att fotografera går ut och leker "Henri Cartier-Bresson", " W. Eugene Smith" eller vad de nu kan heta?
Men något måste det ju vara då det tydligen sätter blodet i svallning :)

Däremot får slipper vi nog inte undan funderingarna kring varför vi egentligen fotograferar och vad vi i så fall skall fotografera :)

Tycker bilden på damen som solar är lysande. Enkel med en liten känsla av att som betraktare vara en voyeur.
Svar från Joakim K E Johansson 2011-05-02 00:21
Tja, att ha vissa ramar som definierar det man håller på med är väl egentligen inte fel i sig. Om inte annat för att sätta spelreglerna, som du själv är inne på. Sedan ska man såklart inte bli för rigid och fyrkantig.

Personligen har jag insett att just den vanligaste definitionen av gatufotografi inte riktigt är i linje med vad jag själv fotograferar i sammanhanget. Jag kör en slags bredare fotostil och det tänker jag jobba vidare med. Men en och annan typisk gatufotobild blir det ju också emellanåt.

Nåväl. Kul att du gillar bilden på kvinnan som solar. Och tack för din kommentar! :-)
Hade inga problem med gatufotopoolens begränsningar ända till jag tyckte fotograferandet kändes för anonymt. Vill numera konversera och fota än att smyga runt. Men man kan ju blogga med såna bilder.- NIlserik
Svar från Joakim K E Johansson 2011-05-02 10:35
Jag känner igen det du beskriver Nils-Erik. Tack för din kommentar! :-)
Jag är djupt imponerad av hur du strävar på. Och bra bilder blir det också
Svar från Joakim K E Johansson 2011-05-05 15:35
Tack Magnus. Verkligen kul att du tycker det med tanke på att du själv är en fena på gatufoto. Tack! :-)
Kalasfina bilder du tar! Jag gillar hur du jagar, det levererar :) Hoppas det blir fine pics med din finepix!
Mannen med pipan är fruktansvärt bra, likaså herren på bryggan.

/Martin
Svar från Joakim K E Johansson 2011-05-08 12:55
Tack Martin för din positiva och uppskattande kommentar. Det gläder mig :-)



(Visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg

Länklista