SE BILDEN

- Joakim K E Johansson -

SE BILDEN: Är Olympus 35 SP bara skit och är det dags för en Leica M7?

Ni som följer mina äventyr vet att jag köpte en Olympus 35 SP förra sommaren. Denna klassiska gamla mätsökarkamera började säljas 1969 och är kanske mest känd för sin skarpa optik på 42 mm, liksom att den har full exponeringsautomatik och spotmätning, vilket inte var helt vanligt på den tiden.

På grund av diverse mekande med kameran har den använts väldigt sparsamt. Men för en dryg månad sedan drog jag av ett par rullar Ilford HP5 Plus när jag och polaren Magnus Fröderberg spenderade en heldag i Uppsala för att gatufotografera under studentstadens välkända valborgsmässofirande. Igår soppade jag rullarna här hemma i badrummet och tyvärr blev resultatet delvis en fet besvikelse. 

Två saker ger mig bekymmer. Det ena är att kamerans exponeringsautomatik väljer väldigt långsamma slutartider även i starkt ljus. Kameramodellen är visserligen känd för att prioritera små bländaröppningar och långsamma slutartider, men att bilder tagna i solsken har kraftig skaknings- och rörelseokärpa verkar inte rätt. 

Med kameran inställd på exponeringsautomatik fick jag den här skaknings- och rörelseoskärpan i fullt dagsljus med ISO 400-film.

Det andra är att kameran började överexponera flera steg efter ungefär en rulle. Jag har inte en susning om vad det kan bero på. Men om jag har otur kan det vara ett elfel alternativ att ljusmätaren spökar, eller ännu värre slutaren som håller på att ge upp. 

Allt detta strulande har fått mig att fundera på om det inte är dags för mig att sluta hålla på med billigt skit som dessa gamla amatörgrunkor och istället köpa mig en välfungerande Leica M7 istället, vilket jag har funderat på ett bra tag nu. För det tär på psyket att så många bilder vaskas av en krånglande kamera. 

Jag får helt enkelt se över min fotobudget och sedan ta mig en allvarlig funderare. Det här böjar nämligen förstöra min glädje inför det analoga fotograferandet. 

Nästan en hel rulle Ilford HP5 Plus gick åt skogen för att kameran plötsligt började överexponera flera steg.

När jag fotograferar under evenemang tycker jag oftast det är roligast att vända kameran mot publiken. Jag brukar tänka på gatufotografen Henri-Cartier Bressons fantastiska bilder från Kung George VI kröning i London 1937. När Bresson kom tillbaka till redaktionen i Paris hade han inte tagit en enda bild på kungen eller kröningen, utan enbart på åskådarna. Ett val som gjorde hans bilder unika och mycket mer intressanta. 

Inte sällan är det barn och ungdomar som skapar de allra mest bildmässiga situationerna. Samtidigt kan det snabbt leda till negativa reaktioner och ifrågasättande när man fotograferar yngre personer, vilket gör att man ibland hindrar sig själv från att knäppa. Samtidigt kan jag förstå att det kan bli så i vår tid med internet och sociala medier, där bilder kan spridas snabbt på ett ofördelaktigt sätt. Men den här gången inträffade tack och lov inget sådant.  



 

Polaren Magnus med sin moderna och välfungerande utrustning. 

Inlagt 2026-06-03 08:00 | Läst 398 ggr. | Permalink
Leica M7 i A‑läge är ofta fantastiskt för gatufoto, när ljuset är stabilt, men i snabbt skiftande ljus (skugga/sol, reflexer, skyltfönster) kan kameran ibland ge litet konstiga och långa tider! Men en M7 i toppskick är fantastisk såklart, :) men en trasig M7 kan bli dyr eller omöjlig att reparera! För i gatufoto, där kameran får gå mycket, och man klarar att kolla exponeringen då och då, så kanske en M6 är ett bättre alternativ? :)
/B
froderberg 2026-06-03 08:38

Jag har svårt att se varför inte Leica skulle kunna reparera en M7, men det blir dyrt förstås.
Svar från Joakim K E Johansson 2026-06-03 09:18

Jag har läst om riskerna med elektroniken i M7. Samtidigt har jag förstått att det är väldigt ovanligt (ännu så länge), att den faktiskt slutar att fungera. Men, visst! Har man otur så kan man i värsta fall kasta åtskilliga sköna tusenlappar i sjön.

M6 är riktigt fin och bra, men jag tycker viss automatik är oslagbart vid gatufoto. Man missar mycket mer när man måste mäta manuellt hela tiden. Samtidigt kanske M6 är smartaste valet.
Benganbus 2026-06-03 09:52

Den bästa analoga kameran för gatufoto är Contax G2 med en Planar 35:a eller 28:an! Underbar för gatufoto tycker jag! AF, automatisk-filmframdragning och automatisk återspolning som inte drar in hela filmen i kasetten! Snabbladdad som tusan! Exponerar mycket, mycket exakt!
Men det finns en liten, liten nackdel! ;)
Skulle kameran behöva justering eller ännu värre en reparation, så är det kört! Vad jag vet så är det ingen i närområdet, Europa, som vågar sig på den!
/B
Svar från Joakim K E Johansson 2026-06-03 13:49

Jag har en nördig idé om att det ska vara manuell fokus och manuell filmframmatning, men resten får gärna vara automatiskt. Säkerhet ologiskt på många sätt, men det är vad jag går igång på ;-)
N Thomas Meldert 2026-06-03 14:38

Då passar en Zeiss Ikon ZM perfekt! Manuell fokus och framdragning.
Du fick trots allt flera intressanta bilder på rullen. Men att inte ha kontroll över slutartiden är riskabelt.

Den överexponerade bilden går kanske att rädda med rätt teknik, men som sagt onödigt att överexponera.

Leica M7 känns som den ultimata analoga lösningen för dig. Men smakar det så kostar det …
Svar från Joakim K E Johansson 2026-06-03 09:23

Tack, Magnus!

Ja, det är som sagt frustrerande när man lägger ner så mycket energi på att plåta analogt och så förstör kameran 75 procent av bilderna.

Hursomhelst, kanske lika bra jag pangar på med min Pentax LX istället. Den funkar trots allt till 100 procent. Fast den är inte riktigt lika kul som en mätsökarkamera :-)
froderberg 2026-06-03 09:50

Det vore najs om man kunde ställa in tid och bländare och ha auto-ISO. Men något sådant kommer de väl aldrig att uppfinna ;)

PS. Jag tycker att bilden på mannen vid träden som är vänd mot allt som händer är en skön, lågmäld och fyndig bild.
Svar från Joakim K E Johansson 2026-06-03 13:46

Den bilden känner jag mig faktiskt ganska nöjd med. Tycker den blev bra och småkul.

Det där om tid, bländare och auto-ISO tror jag ligger jävligt långt in i framtiden, om det ens är tekniskt möjligt ;-)
Så finns ju även Konica Hexar RF, som liknar Leica M7. En snabb, modern, motoriserad M‑kamera som många ansåg att Leica borde ha byggt! :)
https://www.kenrockwell.com/konica/hexar-rf/
/B.
Svar från Joakim K E Johansson 2026-06-03 13:49

Ja, den är också fin. Funderade ett tag på den, faktiskt.
Fina bilder, Joakim!
Synd att kameran började överexponera.
Ja, kanske lika bra att skaffa en lite nyare, och mer pålitlig analog kamera?
Jag tycker att du är väldigt duktig på brännvidder kring 40mm (dina bilder från Karlskrona var väl också de 40- eller 45mm, om jag minns rätt?).
Kanske en Leica Cl med tillhörande 40mm Summicron skulle kunna vara något för dig? Men jag har för mig att jag läst att exponeringsmätaren i den kan strula. Så kanske lika bra att köpa en "riktig" M- leica då :) Jag tror också att en M6 är smartaste valet. Lycka till!
Svar från Joakim K E Johansson 2026-06-03 13:53

Tack för kommentaren, Johan, och kul att du gillar bilderna!

Ligger helt klart något i det du skriver. Tycker själv att runt 40 mm passar mitt sätt att fotografera väldigt bra. Det var delvis därför jag köpte Olympusen.
En viss charm, även i "trasiga" bilder. Men jag vetesjutton om jag har lust att gå tillbaka till den analoga tiden. Går ju att fejkfixa den looken i Lightroom. Men, det skulle kanske gör att man tvingas tänka efter lite innan man fingrar på avtryckaren. Alltid segt att sitta och gå igenom tusentals bilder efter en fotosejour ... :-) Vad är det som får dig att vilja köra analogt?
Svar från Joakim K E Johansson 2026-06-08 12:56

Det du nämner är definitivt en del av tjusningen, tycker jag. Alltså det långsammare arbetssättet och att man tänker efter mer innan man knäpper. Men också att det inte blir så många bilder att gå igenom, utan mer hanterligt.

Sedan gillar jag verkligen känslan i äldre analoga kameror. Att dra fram varje ny filmruta själv, kolla exponeringen, ställa skärpan manuellt och så vidare. Det tvingar fram en närvaro som jag upplever ökar fotoglädjen.

Tycker dessutom att äldre analoga kameror är väldigt snygga och charmiga :-)

Lägg till

Tidigare blogginlägg

Länklista