SE BILDEN
SE BILDEN: Ett Gott Nytt Svartvitt 2024
Jag är väldigt dålig på att göra något vettigt av mina gatufoton. Förutom sporadiska inlägg här i bloggen så slänger jag ibland upp ett gäng bilder på Instagram och Facebook. Ja, det är i stort sett allt. Det vill säga inte särskilt mycket att skryta om.
Delvis beror detta på att jag snabbt tappar intresset för bilder som jag har tagit. Det är inte så att jag finner det dödstråkigt att rota i fotoarkivet och att fixa med mina befintliga alster. Men det ger mig inte alls samma kick som att vara ute och ta nya bilder.
I den här bloggposten kan ni i alla fall se några av mina personliga favoriter från 2023. Och det blev faktiskt ett förvånansvärt bra gatufotoår, trots att jag blev pappa på hösten året innan och därmed har en liten kille att ta hand om här hemma. Ändå hittade jag tid för gatufoto, vilket blev en positiv överraskning.
Under förra året körde jag mycket gatufoto med blixt. Något som var både utmanande och kul. Inför 2024 tänker jag göra några små förändringar som jag hoppas ska ge ny inspiration. Det ska nämligen bli året då jag främst tänker plåta i svartvitt. Ni som har följt mig länge kommer säkert ihåg mitt fotoprojekt om Karlskrona där jag under drygt tre år enbart fotograferade analogt och med svartvit film.
Något intressant som hände då var att jag tillslut började se i svartvitt när jag vandrade runt med kameran. Men inte bara det, min förmåga att observera ljus och kontraster förstärktes också och jag skulle gärna vilja hitta tillbaka till det där igen.
Frågan är väl bara om jag kommer att kunna hålla mig till detta? Vi får se! Min plan är i alla fall att göra ett tappert försök. Därför önskar jag er ett riktigt Gott Nytt Svartvitt 2024.
Översta bilden: Från KTH:s studentkarneval i Stockholm i slutet av maj (läs blogginlägg här).
En raggare med egen skön stil. Plåtad i Västerås under Summer Meet i början av juli (läs blogginlägg här).
Raggarträff på Sveavägen den 5 augusti. Samma dag som Prideparaden tågade genom Stockholm. Det var två skilda världar som möttes på stan under ett antal timmar (läs blogginlägg här).
Den här mannen tog en rökpaus när paraden var slut.
En man spanar ut över hamnen vid Cais das Colunas i Lissabon. Fotograferat under en familjeresa i slutet av augusti (läs blogginlägg här).
När kungen firade 50 år på tronen den 15 september gjorde jag som Henri Cartier-Bresson när han fotograferade George VI:s kröning i London 1937. Det vill säga vände kameran mot åskådarna (läs blogginlägg här).
Jag förföljde fotografen med hatten en stund och fick även till den här bilden.
På tal om hattar. Två Cowboyinspirerade unga killar på väg upp från pendeltågsplattformen vid centralen en lördagseftermiddag i november (läs blogginlägg här).
Den sista bilden tog jag för övrigt under en runda på stan med min kompis Magnus Fröderberg. Han har också gjort en summering av sitt gatufotoår som du kan läsa här!
Om man plockar bort färgen - vad är då kvar? Jo, form och valör. Valör är känsla för ljus och kontrast som du uttrycker saken.
När man får kläm på det där, så åstadkommer man inte färgbilder utan färg, som ofta blir resultatet när man konverterar färgbilder - man sysslar med en annan slags fotografi som står på sina egna ben.
Jag ser att du har kommit på samma idé som jag när det gäller stående bilder. Man kan även färga in det vita med samma lätta gråton som FS använder (jag gör det i paint) Här en stripp där det finns några stående som exempel:
https://www.fotosidan.se/blogs/syntax/afrikanska-strovtag-en-uppdatering.htm
Håller verkligen med! Att bara konvertera färgbilder till svartvitt funkar inte fullt ut. Man måste helst tänka svartvitt redan vid exponeringsögonblicket om det ska bli riktigt bra. Det gäller att tänka på - och se - delvis andra saker än med färg.
Tack för tipset angående stående bilder och gråton. Det kommer jag att köra med framöver :-)