SE BILDEN
SE BILDEN: I Cartier-Bressons fotspår i Leningrad
Den som kan sin fotohistoria förstår direkt vad ovanstående bild handlar om. I alla fall om detta med gatufoto är av minsta intresse. Bilden är nämligen mitt simpla försök att återskapa ett känt fotografi av Henri Cartier-Bresson som han tog i Leningrad 1973. Alltså i den ryska stad som numera heter Sankt Petersburg.
Originalet som jag syftar på (se det här) föreställer en flintskallig man som endast iklädd ett par tanga-liknande kalsonger står och solar med ansiktet vänt mot muren. Jag har fascinerats av detta foto ända sedan jag såg det första gången för många år sedan. Det är något väldigt bisarrt med mannens pose. Hur han vinklar fötterna, hur han håller händerna och hur han står lite snett för att så mycket som möjligt exponera baksidan av kroppen mot solen. Ja, och så är det såklart de där tangakalsongerna också...
Platsen som bilden är tagen på heter Peter-Paulfästningen. Det är en försvarsanläggning från 1700-talet som ligger på en ö i floden Neva, mitt i centrala Sankt Petersburg. Här finns mängder med historiska sevärdheter, men också en promenadväg och en populär badstrand. Det var säkert av den enkla anledningen som Cartier-Bresson gick omkring just här under sitt besök i staden.
Cartier-Bresson är för övrigt känd för att han helst plåtade med 50-millimetersglugg på sin Leica. Något som sägs ha präglat hans fotografiska uttryck i hög utsträckning. Jag insåg dock snabbt att den här bilden absolut inte kunde ha varit tagen med den brännvidden. Till min förvåning gick det upp för mig att han måste ha använt ett 28-millimetersobjektiv, vilket kändes som väldigt mycket vidvinkel för att stämma överens med min uppfattning av Cartier-Bressons fotostil. Så bilden högst upp är därför tagen med motsvarande brännvidd på min Fujifilm X-Pro2.
Men, jag hade fel. När jag efteråt granskade min egen bild och jämförde den med Cartier-Bressons version insåg jag att det omöjligen kunde stämma. Han hade trots allt inte använt ett 28-millimetersobjektiv. Dessutom saknades ett brovalv till höger i min egen bild. Så inte bara hade jag misstagit mig angående brännvidden, jag hade också slarvat med både placering och komposition. Därför består bilden högst upp av två olika exponeringar som jag snabbt har monterat ihop för att få till något som åtminstone är i närheten av originalet. Så titta inte alltför noga, för då lär du upptäcka diverse konstigheter.
Men det var mer som inte gick ihop. Ett par dagar senare återvände jag därför till strandpromenaden för göra ett nytt försök. Dagen till ära var det blåsigt och regnigt. Ett för staden inte helt ovanligt väder som i Sankt Petersburg kallas för Dostojevskijväder eftersom författaren Fjodor Dostojevskij beskrivit det så inlevelsefullt i sina böcker.
Tyvärr var det inte bara vädret som var en besvikelse den dagen. På platsen hade några gubbar parkerat en mindre lastbil och börjat gräva upp några stenar. Jag svor ve och förbannelse över dessa satans marodörer men bestämde mig ändå för att försöka komponera bilden så nära Cartier-Bressons original som det bara var möjligt. Männen undrade säkert vad det var för en ensam galning som stod där insvept i en mintgrön och halvt genomskinlig engångsregnkappa. Ömsom stirrandes i sin kamera och ömsom på deras anskrämliga bil.
Vid det här laget stod det i alla fall klart för mig att Cartier-Bresson hade kört med en 35:a när han tog sin bild. Tveklöst var det så. Men han hade gjort en sak till. Medan jag på mitt första försök reflexmässigt hade använt de horisontella skarvarna mellan murens stenar för att positionera horisontlinjen (se översta bilden), hade Cartier-Bresson gått efter murens fundament och bron i bakgrunden. Det säger en hel del om hans förmåga att se och hur han måste ha synat hela kompositionen och bildens olika lager innan han tryckte på avtryckaren.
När jag insåg det föll allt på plats och jag satte bilden här ovanför som jag menar nästan är ett identiskt utsnitt jämfört med det som Cartier-Bresson tog den där majdagen 1973.
Jag själv i egen hög person på samma plats som mannen stod. Får nog erkänna att min egen säckiga akterspegel inte riktigt kan mäta sig med den solandes mannens fasta och runda bakdel.
Mvh
Fredrik
PS. Ska genast hem å bläddra i mina HCB-böcker för i någon bör bilden finnas!
Kom du fram till vad han använt för brännvidd? Kanske 35;an?
Ja, det stämmer. Han måste rimligen ha tagit bilden med ett 35-millimetersobjektiv.
😁
https://www.google.se/amp/s/parasolphotography.wordpress.com/2010/02/01/cartier-bresson-and-russia/amp/
Cartier-Bresson var förvisso en mästare på att se linjer och former innan han tog en bild, men han kanske tog flera bilder innan han blev nöjd? Eller tog flera bilder för säkerhets skull och valde rätt bild i efterhand i lugn och ro?
Det finns en intressant dokumentärfilm om Dorothy Langes berömda bild från 1936 av en kvinna och hennes barn. Lange tog många bilder innan hon kom fram till den slutliga versionen.
Tack för tipset om dokumentärfilmen, jag ska spana in den.
(Dorothea hette hon ju, och inte Dorothy som jag skrev förut).
B)
Bilden över Slussen tog H C-B 1956 från Katarinahissen. Jag gick dit hösten 2011 och fick nästan samma perspektiv. Kyrktornen på horisonten är bra referenser. Eftersom jag inte hade 35mm med mig tog jag med 28mm. Efter beskärning till motsv 35 mm stämmer det bra.
Bilden över hamnen nedanför Masthuggskyrkan i Göteborg togs samma sommar 1956. För att få samma perspektiv på horisonten och bergknallen måste jag sätta på 85mm objektiv. (Nästan samma som 90mm) Om jag sätter på 50mm och går närmare stämmer det inte alls.
Jag har förberett bilder men de går inte att bifoga här. Jag får leta rätt på en mailadress till dig. Sån´t här nörderi är rätt kul. Det kan slå undan benen på en del som är religiösa 50mm-troende.
När man tittar noga verkar det som att ganska många av HBC:s klassiska bilder faktiskt är plåtade med 35 millimetersobjektiv. Ännu ett exempel är hans kända bild på den cyklande mannen och trappan:
https://www.moma.org/collection/works/44586
En bloggare som tagit en bild på samma ställe:
https://www.ventspleen.com/in-the-footsteps-of-cartier-bresson/