SE BILDEN

- Joakim K E Johansson -

SE BILDEN: Så framkallar du svartvit film - quick and dirty!

Hur roligt det än är att plåta analogt så kan det vara ganska segt att framkalla sina filmer. Som tur är finns det en snabbmetod där både framkallning, fixering och sköljning sammanlagt inte tar mer än 10 till 15 minuter. Det är "quick and dirty" och alltså inget för den känslige. 

Ja, även om detta med att fotografera analogt på många sätt tilltalar mig så är jag väl i ärlighetens namn lite som den välkände fotoikonen Henri Cartier-Bresson. Han föredrog ju att ägna sin tid åt fotograferandet och lämnade bort framkallningsjobbet till någon annan. Personligen är jag alldeles för snål för det. 

Därför får jag soppa mina rullar själv. Dock har jag under årens lopp lärt mig en snabbmetod där det faktiskt inte tar mer än tio minuter en kvart att både framkalla, fixera och skölja - vilket måste anses vara hyggligt uthärdligt, trots allt. 

För skojs skull satte jag ihop en film som visar hur det går till. Och för den intresserade kan jag nämna att den som ett litet experiment är filmad med min mobiltelefon och appen Filmic Pro för Android. 

Inlagt 2018-04-27 09:52 | Läst 19080 ggr. | Permalink
Tack för tipsen, Joakim! Jag är själv lite sugen på att ta upp det sv/v analoga igen. Har börjat spana lite på Olympus XA eller Minox MB (även om jag helst skulle vilja ha en Leica M eller Leica CL med Summicron 35;a) på Tradera. Men det här med framkallning och kontaktkopiering... Jag räknade ut att med filmkostnaden och frakt, så skulle det bli ca 350:- per film att skicka iväg och få det gjort - dvs ca 10:- varje gång man trycker på avtryckaren. Lite väl saftigt, så det får väl isf bli att börja soppa filmen själv igen ;)
Svar från Joakim K E Johansson 2018-04-27 13:34
Ja, nu vet du hur man gör det snabbt och billigt ;-)

En Leica M hade varit något. Själv sålde jag min M6 för ett par år sedan. Det ångrar jag faktiskt lite.

Tack för kommentaren Johan!
Dubbelolle 2018-04-28 01:29
Är detta nytt för dig, Märkligt, LO
Svar från Joakim K E Johansson 2018-04-28 10:00
LO: Om du inte håller dina aviga kommentarer och personangrepp för dig själv i fortsättningen så kommer jag att radera allt du skriver.
Johan Pihl 2018-04-29 16:58
Ja, där fanns ett par tips som var nyheter för mig. Vad är det för märkligt med det, L-O?
Tack Joakim! Tänk om man skulle våga sig på att soppa själv? Har en del rullar från Rolleiflexen som ligger där framkallade. De har legat ett tag så jag har glömt vad det är på dem. :)

Hälsar
Eva
Svar från Joakim K E Johansson 2018-04-27 15:44
Hej Eva,

Klart du ska våga framkalla dina filmer! Det är inte särskilt svårt.

Tack för kommentaren!
Riktigt kul video och bra info!

Det jag minns från framkalla-självtiden var att det gick rätt bra att få in filmen i spiralen då denna var riktigt, riktigt torr.

Men att om man ville fortsätta med nya filmer samma dag var det snudd på omöjligt eftersom kvarvarande fukt på spiralerna gjorde att allting kärvade.

Så vi skaffade mellanläggsremsor med knottror på kanterna. Då var det bara att linda ihop det hela utan spiraler och utan problem. Men sen försvann dessa mellanläggsremsor från marknaden tyvärr.

Hur är det nu? Går det att lirka in film i spiraler som använts samma dag?
Dubbelolle 2018-04-27 18:18
Det var Kodak som hade dom dosorna med Correxband, ingen höjdare tycker jag, bättre att ha flera uppsättningar spiraler om man behövde. LO
Anders F. Eriksson 2018-04-27 20:05
Man kan använda rostfri dosa med stålspiral. De är krångligare att lära sig ladda, men det gör inget om de är lite fuktiga och de är mycket snabbare att ladda när man vant sig.
Svar från Joakim K E Johansson 2018-04-28 10:02
Tack Måns - kul att du gillar filmen!

Ja, det är rätt klurigt med blöta plastspiraler. Jag har också stått där och knölat när jag haft bråttom med att framkalla många filmer efter varandra. Den enda lösningen är väl i så fall att torka ordentligt med papper och sedan köra en stund med en hårtork :-)
Härligt rolig och informativ film.
Visst blir man sugen att soppa film igen.
Känslan när man ser negativen är ju oslagbar!
Bättre än display på kameran.
Göran
Svar från Joakim K E Johansson 2018-04-28 10:06
Tack för det Göran! Visst är det en speciell känsla att kolla sina negativ :-)
Hej Joakim,
Bra jobbat.
Du är väl inte släkt med Knut Knutson från Antikrundan?
Helghälsningar
Ronny
Svar från Joakim K E Johansson 2018-04-28 10:07
Vi är säkert släkt på något sätt ;-)

Tack för kommentaren, Ronny!
Bättre att låta det ta en halvtimme och göra det ordentligt, LO
Fint och informativt för den ovane! Men jag skulle vilja rekommendera sköljmedel för diskmaskiner istället för diskmedel. Varför då? Jo vanligt diskmedel innehåller oftast både anjontensinder och nonjontensider, dvs neutrala samt laddade tensider. Det gör att risken för att damm ska fastna och torka in på filmemulsionen är större. Sköljmedel för diskmaskiner innehåller, precis som specifikt sköljmedel för film, enbart nonjontensider som ej är laddade och alltså inte drar till sig damm.
trax 2018-04-28 09:52
Jaha, bra tips ska testa det. Alltid tagit en droppe yes.
Svar från Joakim K E Johansson 2018-04-28 10:09
Tack Nils!

Bra tips där!
Yesss! Tack för denna film! Nu vågar jag nog försöka själv. Fotobodegan nästa för att skaffa alla grejor!
Med vänlig hälsning Kenta
Svar från Joakim K E Johansson 2018-04-28 10:10
Kör på Kent! :-)
Det är ungefär som jag gör, fast jag har kvar min gamla Kodakdosa från 60-talet med korrexband och så har jag skippat vätmedlet/diskmedlet och sköljer i batterivatten som sista åtgärd för att slippa torkfläckar. Funkar bra även i Uppsala.
Det var en kul och instruktiv film.
Svar från Joakim K E Johansson 2018-04-28 10:11
Tack för kommentaren, Sten!

Batterivatten har jag inte provat, men det bör ju såklart funka bra.
Bra med en liten påminnelse. Kom att tänka på att alla framkallningsprylar borde finnas någonstans. Bara vätskorna som behöver införskaffas. :) Annars blir det ett dyrt nöje om allt måste köpas igen. Att lämna in filmen, vart man nu gör det bekvämast, kostar ju en slant också. Kamerorna för film ligger ju bara där och väntar.
Svar från Joakim K E Johansson 2018-04-28 10:14
Tack själv, Hans Erik!

Det måste nog egentligen inte bli så dyrt. En framkallningsdosa kan du säkert hitta för någon hundralapp och säkert billigare begagnad. Och övrigt (måttenheter, flaskor, dunkar, osv) går att köpa på typ Clas Ohlsons och liknande för rimliga pengar.
Tänk att det ska behövas en film om detta, biblioteket är fyllt med böcker om grundläggande svv fotografi. LO
froderberg 2018-04-28 09:06
Tänk på att olika typer av inlärning passar olika personer.
Kul och informativ film!!!
Svar från Joakim K E Johansson 2018-04-28 10:11
Tack Lena!
Gamla minnen dyker upp, trevliga sådana (bortsett från torkfläckar :-) ) Saknar delvis denna tid men det går ju att återuppta....
Svar från Joakim K E Johansson 2021-02-26 12:18
Tack för din kommentar Jens!
Blir sugen på lite mörkrumsarbete. Den där sköllmetoden var ny för mig. Jag har alltid sköljt i rinnande vatten, länge och väl samt HCA-behandlat.
Svar från Joakim K E Johansson 2021-02-26 12:45
Det är en snabb och bra metod. Kan varmt rekommenderas. Tack för kommentaren, Urban.
Kul o informativ . Ska testa nu i helgen . Köra lite 80 tals hits o soppa film . Ha de gott
Svar från Joakim K E Johansson 2021-02-26 12:18
Roligt att du tycker det, Rikard. Lycka till!



(Visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver

Lägg till

Tidigare blogginlägg

Länklista